Hyresgäster varnar för misstänkt blufföretag: ”Har ringt polisen”
För snart fyra år sedan skrev Hem & Hyra första gången om det nystartade bolaget Hyresgästkassan. På pappret en medlemsorganisation för hyresgäster, med seriösa anspråk på att konkurrera med Hyresgästföreningen.
För 85 kronor i månaden utlovades stöd och råd inom boendefrågor och ett personligt engagemang som den större hyresgästorganisationen inte mäktade med.
Men det fanns skäl att tveka inför att teckna medlemskap.
Hem & Hyras granskning visade att huvudmannen bakom företaget var en man i 60-årsåldern, känd från bluffbolaget Adresstjänst AB, som skickat tusentals falska fakturor till privatpersoner i landet.
När Hem & Hyras reporter ringde Hyresgästkassans kundtjänst och utgav sig för att vara en ung hyresgäst med andrahandskontrakt hade företaget heller inte mycket hjälp att erbjuda. Varken juridisk rådgivning eller juridiska ombud fanns att tillgå.
Så ni kan inte hjälpa om man råkar ut för något problem?
– Nej, Det är endast rådgivning i dagens läge. Du är varmt välkommen att kika in på vår hemsida.
Den som ville besöka Hyresgästkassans fysiska kontor gick också bet. På den angivna adressen fanns ingen som kände till organisationen, och inte så mycket som en skylt med företagets namn gick att finna.
”Pissar på hyresgäster”
Efter bara tolv dagar valde Hyresgästkassan att lägga ner sin verksamhet, bland annat efter påtryckningar från Hyresgästföreningen.
I svavelosande inlägg anklagades såväl Hyresgästföreningen som Hem & Hyra för att vara rasister. På Hyresgästkassans systersajt Kritikverket haglade okvädningsorden mot chefredaktören Susanna Skarrie:
- ”Hon pissar på hyresgäster.”
- ”Hon hatar hyresgäster så mycket att hon hellre ser färre hyresrätter i Sverige än något annat.”
Även Hem & Hyras reportrar fick del av de verbala attackerna:
- ”Conny Pettersson leker journalist hos ett äckligt vidrigt pengakåt bluffbolag.”
- ”Fan vad äckligt att i så många år lura hyresgäster på så mycket pengar. Conny Petterson borde fängelse.”
Har börjat skicka ut fakturor
När stormen väl passerat var det under lång tid tyst från Hyresgästkassan och dess vapendragare. Till och med förra veckan.
De senaste dagarna har Hem & Hyra blivit kontaktad av ett flertal personer runtom i landet som fått misstänkta fakturor från Hyresgästkassan i sina brevlådor. I det försåtligt utformade brevet uppmanas hyresgäster att betala 510 kronor i ”medlemsavgift”.
En av läsarna, bosatt i Uppsala län, fick brevet i sin hand precis före helgen.
– Jag öppnade och tänkte ”vad fan är det här?” – jag hade aldrig hört talas om Hyresgästkassan innan. När jag sedan gick in på hemsidan, som såg extremt bristfällig ut, insåg jag att något var riktigt galet.
Hon har via sociala medier försökt att nå ut till andra hyresgäster, för att varna dem om brevet.
– Tittar man snabbt kan man få panik och tro att man glömt att betala något. Stressade småbarnsföräldrar kanske är rädda att de missat en faktura och betalar i bara farten.
Kvinnan har även försökt att polisanmäla Hyresgästkassan.
– Tyvärr säger polisen att det inte skett något brott än, eftersom det inte finns några kända fall där någon betalat. Det känns galet, när det uppenbarligen rör sig om bedrägeri.
”Du ska vara väldigt försiktig”
I nuläget planerar Hyresgästföreningen inga åtgärder mot det omstartade företaget, men började under tisdagen att informera medlemmar om hur man ska hantera eventuella bedrägeriförsök. En upplysande text kommer även att publiceras på Hyresgästföreningens hemsida.
– Vad vi förstår rör det sig fortfarande om ett fåtal fall, och vad vi vet är det ingen som har betalat in några pengar. Men om det uppstår en tsunami av liknande fall kommer vi att överväga andra åtgärder, säger förbundsjurist Johan Mirtorp.
För tre år sedan gjorde Hyresgästföreningen en omfattande analys om risken för förväxling mellan de två aktörerna, men sedan Hyresgästkassan ändrat både sin logotyp samt gjort en ny hemsida anses risken ha minskat.
I sak har Hyresgästföreningen heller ingenting emot konkurrerande verksamheter, poängterar Johan Mirtorp. Snarare tvärtom.
– Om man vill vara en legitim hyresgästförening som hjälper sina medlemmar är det ingenting vi kan säga till om. Det bra att hyresgäster representeras på alla nivåer. Om verksamheten är legitim, det vill säga.
Enligt Johan Mirtorp är det stora problemet med Hyresgästkassans brev att ”anbudet” är maskerat som en betalningsskyldighet. Troligen bryter denna form av utskick mot distansavtalslagen och är därmed ogiltig, berättar han.
– Med andra ord är det lurendrejeri från början till slut. Du ska vara väldigt försiktig och aldrig betala om du får en faktura som relaterar till en affär du inte har ingått. Då ska man alltid bestrida den, säger han.
Om du är medlem i Hyresgästföreningen och fått ett liknande brev hemskickat uppmanas du att kontakta organisationens servicecenter. Även personer som inte är medlemmar kan få allmänna råd kring hur de ska hantera den misstänkta fakturan.
– Ett annat sätt är att helt enkelt skriva ”bestrides” på fakturan och sända tillbaka den. Eller att gå in på Konsumentverkets hemsida.
Hem & Hyra har ringt Hyresgästkassans kundservice för att tala med någon ansvarig och hänvisats till en mejladress.
Några timmar efter att Hem & Hyras reporter skickat sina frågor får han ett mejl med länkar till Hyresgästkassans systersajt Kritikverket. Länkarna leder till nypublicerade inlägg på sajten, där reportern och hans mamma hängs ut med hemadress och epiteten kommunister samt invandrarhatare. Mejlet avslutas med meningen ”mer inom kort”.
I skrivande stund har inget annat svar inkommit.
Läs mer här: Hyresgästkassans utskick får kritik: ”Det är fult gjort”
Kontakta Hyresgästföreningens servicecenter på nummer 077-144 34 43.