Hyresgästerna betalar för trygghet men får klotter och inbrott: Så bemöter värden kritiken
Här i huset i centrala Hässleholm vittnar hyresgäster om hur skötseln successivt har blivit sämre. Nu är det så illa att de inte längre känner sig trygga, har Hem & Hyra berättat om. Till saken hör att hyresgästerna varje månad betalar 50 kronor för extra trygghetsbevakning.
– De fjärrstyr från Malmö. Det funkar inte, säger hyresgästen Christopher Silverberg.
Han och andra hyresgäster bildade i våras en lokal hyresgästförening för att försöka få till ett samarbete med hyresvärden. Hyresgästerna och Limhamshus har haft ett första digitalt möte. Hyresgästerna vill också att ansvariga kommer och ser hur de har det i huset, men ännu har ingen kommit.
Limhamnshus vill inte träffas på plats
Hem & Hyra föreslår också träffas på plats, men Limhamnshus tackar nej till förslaget. Istället skickar fastighetschef Emil Jonassen svar på några av de frågor som tidningen ställer – men lämnar andra obesvarade.
På fastigheten i Hässleholm finns skyltar med texten ”Fastighetsägarna Trygghetsbevakad fastighet”. Vad innebär det att fastigheten är trygghetsbevakad?
”Det är en central överenskommelse mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna som träffades runt 2009. Det innebär att vi som fastighetsbolag köper in extra bevakning från väktarbolag som ska rondera fastigheten under de tider vi inte har egen personal på plats”.
Men Emil Jonassen väljer att inte svara på några frågor om hur bevakningen går till rent konkret, till exempel hur ofta vaktbolaget är på plats, om Limhamnshus får några loggar som visar att besöken faktiskt ägt rum eller hur hyresvärden får reda på eventuella störningar eller fel i fastigheten.
Hyresgästerna anser inte att bevakningen fungerar, vilket också uppbrutna förråd, dörrar, klotter och saboterade cyklar vittnar om.
Vad säger ni om kritiken från hyresgästerna, att de sällan ser att bevakningsbolagets personal går in i fastigheten även om de kommer dit?
”Vi har fått denna kritik till oss och vi håller på att se över samarbetet och trygghetsbevakningen som helhet”.
Vad är det ni tar betalt för – 50 kronor per månad och hyresgäst?
”Det är den förhöjda bevakningen och följer överenskommelsen”, skriver Limhamnshus och hänvisar till det avtal som slöts med Hyresgästföreningen för 15 år sedan.
Limhamnshus skriver att de också kommer att göra vissa förändringar. Från och med årsskiftet kommer värden att anlita en ny städfirma som ska förbättra städningen, som både Limhamnshus egen personal och hyresgästerna upplever som ett problem.
Lås kommer att bytas ut – men oklart när
Värden kommer också att byta ut de fysiska nycklarna till digitala lås i samtliga sina fastigheter – men kan inte berätta när detta ska ske, utan skriver att det är en ”långsiktig plan” och att det handlar om ”stora investeringar”.
Hässleholms kommunpolis Maria Roos Brostedt har sagt att det är viktigt att åtgärda klotter. Dels bidrar det till en otrygghet hos de som bor där, dels ger det lätt upphov till samma sak.
Emil Jonassen på Limhamnshus håller med. ”I fallet med det inbrottsdrabbade förrådet där det återfinns klotter, har vi tagit för lång tid på oss med att agera”, skriver han.
En del av lösningen är nu att riva de förråd som en gång i tiden var matförråd och sedan bland annat måla. Hyresgästerna har fått information om detta och arbetet är igång, skriver Emil Jonassen.
Limhamnshus är ett familjeägt bolag som äger cirka 800 bostäder och 25 000 kvadratmeter lokaler från Malmö i söder till Falkenberg i norr.
Källa: Limhamnshus på Linkedin