Hyresgästerna ger ABK tummen upp
De senaste två åren har Tyréns Temaplan gjort mätningar åt 14 kommunala bostadsbolag i Sverige och av dessa har ABK intagit en topplacering.
För tre år sedan beställde ABK en liknande undersökning och redan då var hyresgästerna väldigt nöjda. Sedan dess har bolaget satsat hårt på att engagera hela sin personal och haft ett stort visionsarbete inom företaget. Efter ett års processande kom de fram till att satsa på det personliga boendet.
Rent konkret har det inneburit en rad förändringar för bostadsbolaget. Ett exempel är att tonvalet på telefonen har tagits bort och ersatts med en telefonist. En åtgärd som varit positiv enligt Krister Hjelm, informatör vid ABK.
– Den mänskliga rösten är speciellt uppskattad. Det är inte kundvård att hamna hos en bandspelare som säger saker som är svåra att uppfatta. Tidigare hade vi en massa felringningar men det har vi inte längre.
En annan förändring är hur kontraktskrivningen går till. I stället för att skicka hem kontraktet med post träffas parterna på ABK:s kontor för ett personligt möte. Och i stället för att gå till fastighetsskötarens expedition för att hämta ut nycklarna, kommer fastighetsskötaren hem till hyresgästen och går igenom hur till exempel sopsortering och tvättstuga fungerar.
Hur går ni vidare nu?
– Vi ska gå igenom allt material för att få en bättre bild av vad vi kan bli ännu bättre på, säger Krister Hjelm.
I enkäten deltog 2 726 hyresgäster vilket motsvarar 64 procent av ABK:s alla hyresgäster.På en skala mellan 0-100 får ABK 74 i nöjdboendeindex och 75 i värdindex, det vill säga vad hyresgästerna tycker om sin värd.