Annons

Hyresgästerna ger ABK tummen upp

Kristianstad ​Hyresgästerna hos det kommunala bostadsbolaget ABK i Kristianstad är nöjda med både boende och värd. Det visar en enkätundersökning som gjorts av Tyréns Temaplan för bostadsbolaget.

​De senaste två åren har Tyréns Temaplan gjort mätningar åt 14 kommunala bostadsbolag i Sverige och av dessa har ABK intagit en topplacering.

– ABK har vårt Sverige rekord. Av de bolag vi mäter är de bäst just nu, säger Mia Wahlström vid Tyréns Temaplan.

För tre år sedan beställde ABK en liknande undersökning och redan då var hyresgästerna väldigt nöjda. Sedan dess har bolaget satsat hårt på att engagera hela sin personal och haft ett stort visionsarbete inom företaget. Efter ett års processande kom de fram till att satsa på det personliga boendet.

Annons

Rent konkret har det inneburit en rad förändringar för bostadsbolaget. Ett exempel är att tonvalet på telefonen har tagits bort och ersatts med en telefonist. En åtgärd som varit positiv enligt Krister Hjelm, informatör vid ABK.

– Den mänskliga rösten är speciellt uppskattad. Det är inte kundvård att hamna hos en bandspelare som säger saker som är svåra att uppfatta. Tidigare hade vi en massa felringningar men det har vi inte längre.

Läs ocksåSå kan du ta strid för ditt badkar – om det riskerar att kastas i renoveringenEtt vitt badkar.

En annan förändring är hur kontraktskrivningen går till. I stället för att skicka hem kontraktet med post träffas parterna på ABK:s kontor för ett personligt möte. Och i stället för att gå till fastighetsskötarens expedition för att hämta ut nycklarna, kommer fastighetsskötaren hem till hyresgästen och går igenom hur till exempel sopsortering och tvättstuga fungerar.  
Hur går ni vidare nu?

Annons

– Vi ska gå igenom allt material för att få en bättre bild av vad vi kan bli ännu bättre på, säger Krister Hjelm.

Fakta: Så gjordes undersökningen

I enkäten deltog 2 726 hyresgäster vilket motsvarar 64 procent av ABK:s alla hyresgäster.På en skala mellan 0-100 får ABK 74 i nöjdboendeindex och 75 i värdindex, det vill säga vad hyresgästerna tycker om sin värd.

 
 

Läs också Badkar kastas ut vid renoveringar – för Jenny är dusch otänkbart: ”Vet inte vad jag ska ta mig till” Värden går i konkurs - kan bli hyresgästernas vinstlott Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta” Dåligt har blivit bättre – men nu kräver kommunen Oscar Properties på 40 000 kronor

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.