Hyresgästerna i Kyrkebyn hoppas på nystart
Hyresvärden Intranor slipper krav från hyresnämnden om att fixa brister, som Hem & Hyra skrev om tidigare i dag. För Kyrkebyns hyresgäster är det slutet på en lång process.
Grannarna trivs i det lugna samhället Lane Ryr och vill ha ett fungerande bostadsområde. De har bildat en intresseförening, för att kunna diskutera praktiska saker med sin värd men också arrangera fester och städdagar.
När Intranor tog över som ny ägare för fem år sedan var samarbetet först gott. Enligt hyresgästerna försämrades läget efter hand och det blev svårt att få fel åtgärdade.
Senaste åren har det mesta handlat om problem, enligt Peter Kloth, som är föreningens ordförande.
– Vi vill inte gå på krigsstigen, bara få värden att åtgärda brister och ta ut förhandlad hyra, säger han.
Peter Kloth anser att hyresgästerna gjort vad de kunnat för att nå ut till värden. Han tror inte att läget hade ändrats om inte grannarna tagit strid. Redan innan dagens beslut kom fanns en rad synliga förbättringar på området, som grus på gångvägarna, påbörjade fasadmålningar och upprustning av lekplatser. Krav som intresseföreningen drivit i flera år.
Hyresnämndens beslut innebär att värden slipper ett åtgärdsföreläggande, det vill säga att åtgärda fel innan ett visst datum. Peter Kloth ser det inte som något negativt att ansökan nu alltså avslås.
– Det viktigaste är att vi får bristerna fixade, nu får vi lita på att värden gör det han lovat, säger han.
Den stora besvikelsen gäller att ärendet behövde gå så långt som till hyresnämnden. Det var inget som intresseföreningen ville.
– Det har gått onödig tid och tagit energi för alla. Pengarna som värden lagt på juridisk hjälp kunde han satsat på området i stället, säger Peter Kloth.
Peter Kloth och hans fru är de enda som omfattas av beslutet, eftersom resten av grannarna dragit sig ur processen.
Peder Grahn hoppade av eftersom de brister han klagat på åtgärdades för ungefär en månad sedan. Han tror inte att det är en slump att jobbet gjordes efter Hyresgästföreningens ansökan.
Peder Grahn väljer nu att se positivt på framtiden:
– Värden har lovat att vi ska få återkoppling på felanmälningar, det ser jag fram emot. Jag hoppas att det blir en positiv trend, även om den är påtvingad, säger han.