Hyresgästerna på Malmudden Luleå tar strid
– Det är skamligt hur ett kommunalt bostadsbolag kan behandla oss hyresgäster. Vi känner oss som en fimp som de just tryckt ner under skosulan, säger Lars Sikblad och fick nickande medhåll från de övriga hyresgästerna.
Frågorna kom i jämn ström och Hyresgästföreningens jurist Magnus Söderlind svarade sakligt på frågorna.
– Jag förstår er frustration, men jag ville ändå förklara begreppen. Det är inte så att Lulebo AB har tjuvat några pengar ifrån er, även om det är så ni känner det. Jag vill vara tydlig. Lulebo AB äger pengarna och har rätt att förvalta dem. Vidare så kommer vi inte att föra några diskussioner med Lulebo AB utan vi fortsätter samtalen med den nya ägaren HSB, säger Söderlind.
Ett sus går genom lokalen och fler frågor avfyras.
– Men vad som irriterar mig är varför inte Lulebo AB berättade för oss att de skulle sälja. Då har vi ju haft möjlighet att åtgärda våra lägenheter, påpekade en upprörd dam.
– Det är här jag menar att HSB och Lulebo AB har gjort ett övertramp, säger Söderlind och fortsätter.
Lulebo AB eller HSB skulle ha begärt villkorsändring innan de frös eller tog bort bofonden.
Lulebo AB eller HSB skulle ha begärt villkorsändring innan de frös eller tog bort bofonden.
Magnus Söderlind förklarade sedan vidare hur hyresgästerna rent juridiskt kan gå vidare med fråga.
En namninsamling har gjorts på området där mer än hälften av alla hyresgäster kräver att få tillgång till bofonden igen.
– Jag är villig att ta en ordentlig strid om pengarna. Men jag kan tycka att det är synd att endast HSB får ta den rättsliga smällen. Jag anser att det är Lulebo AB som har gjort fel, säger Mats Beckman, en bland de sista som lämnade mötet.
Juristen Magnus Söderlind var nöjd med kvällens möte.
– Jag kommer nu i första hand att kontakta HSB ledning för att hitta en så bra lösning som möjligt i den här konflikten. Sedan så får jag kalla till ett nytt möte med hyresgästerna för att höra om de godtar budet eller om de vill gå vidare, säger Söderlind.
Anders Sandberg, VD, Lulebo AB anser inte att de gjort något fel i sitt agerande.
– Vi har följt alla regler helt efter regelboken. Styrelsen på Lulebo AB tog sitt beslut den 12 maj i år och samma dag gick vi ut med information till samtliga berörda hyresgäster, säger Sandberg.
– Den som säljer sin villa skickar inte med pengar som de har sparat till reparationer. Eventuella reparationer får ju den nye ägaren stå för. Om vi nu skulle ha renoverat hela beståndet så hade ju prislappen blivit en annan, anser Sandberg.
Vidare så anser Sandberg att de utfört alla de beställningar som hade inkommit innan försäljningen.
– Det går ju inte att komma i efterhand och begära reparationer från oss när vi inte längre äger fastigheten.
Annons
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.