Annons

Hyresgästerna i södra Norrland betalar miljoner i sponsring

Västernorrland Allmännyttorna i södra Norrland sponsrar för 3,7 miljoner. Med hyresgästernas pengar. I Östersund blir det en femhundring per lägenhet och år. Kronor som väcker kritik.
Foto: Jamtli/pressbild
500 000 kronor. Östersundshem stödjer inte längre fotbollsklubben ÖFK med en halv miljon per år. Däremot går samma peng till Jamtli friluftsmuseum. I gengäld får hyresgästerna rabatt på inträdet och bjuds in till Östersundshems olika arrangemang, som den årliga Bodagen.

Läs även: Luleå hockey sponsras mest i hela Norrland

Läs även: Du sponsrar föreningslivet med din hyra

Läs ocksåHyresgäster betalar miljoner i sponsring varje år

Hem & Hyras granskning av sponsporavtal i södra Norrland visar tydligt att störst inte sponsrar mest.

Mitthem i Sundsvall får in hyror från 5 700 lägenheter. Men ger inte gärna bort pengarna. Man anser sig inte heller behöva putsa på varumärket.

Största satsningen i år går till Camp Mitthem, en social investering som står inskrivet i ägardirektivet från kommunen. För Mitthems hyresgäster kostar årets sponsring 80 kronor per lägenhet och år.

Läs ocksåLuleå hockey sponsras mest i hela NorrlandBild på Luleå hockey.

Östersundshem och Övikshem är mest jämförbara storleksmässigt utifrån antal lägenheter, 4 000 respektive 3 400 lägenheter.

Men hur de ser på sponsring skiljer sig markant.

När Övikshem satsar knappt en halv miljon så lägger Östersundshem ner drygt två miljoner per år, vilket är i klass med ett av landets största allmännytta – Lulebo – som inkasserar hyror från nästan dubbelt fler lägenheter.

Läs ocksåDärför vill de höja hyror med upp till 32 procent: ”Tufft för oss”Bilden är ett montage av två bilder. Badhusgatan 7-9 i Torsås, och Torsås AB vd Stefan Sandgren.

 

Malin Gunnarsson, Östersundshems kommunikationschef, håller med om att deras sponsringsportfölj är omfattande.

Annons

– Men i stort sett alla samarbetsavtal innebär rabatter tillbaka till hyresgästerna, säger hon och syftar på Klubb Ö-kortet som delas ut till alla boende.
Det innehåller ett trettiotal rabatter. Mest riktade till unga och sportintresserade. Men Östersundshem har också äldre hyresgäster, 605 personer är över 70 år.

Vad får de för den femhundring som sponsringen kostar dem varje år, om de inte är sportintresserade?
– Kortet har även rabatter till friluftsmuseum, bio, vinterpark och konserter, säger Malin Gunnarsson.

Det handlar alltså om fyra eller fem förmåner av de totalt 32 som kortet ger.

Det är ändå mer än vad Timråbos hyresgäster får för årets sponsorpeng på 195 kronor per lägenhet. Den kommer dem inte till godo alls – allt går till marknadsföring av varumärket.

362 000 kronor betalas till olika klubbar – Timrå IK och IFK Timrå får mest – till att synas på rinkar, hjälmar, hemsidor och matchtröjor. Utan att hyresgästerna kan dra någon fördel av det, i form av rabatter på matcher eller liknande.

Att stötta lokala sportförmågor ses som en självklarhet även i Örnsköldsvik där Modo får nästan hela sponsringssumman varje år. 400 000 av 500 000 kronor.

Är det verkligen hyresgästernas sak att sponsra?
– Vi ser det som en viktig del av vår marknadsföring och i att skapa goda relationer med kunder och allmänhet, säger Övikshems vd Lars Österlund.
Där tycker Härnösandshus vd, Göran Albertsson, annorlunda.
– Vår ambition är istället att vara försiktig i vår sponsring. Pengarna ska främst gå till underhåll av fastigheter, säger han.

Härnösandshus sponsrar för 22 kronor per år och lägenhet. Till Härnösands FF och lokala AIK hockeyklubben.

De kommunalägda bostadsbolagens sponsring i södra Norrland ifrågasätts av hyresgäster och Hyresgästföreningens förhandlare.
Sture Nordin, 82, har bott hos Övikshem i över två decennier. Han känner till att sponsring är en del av hyran.
– Men det tror jag inte gemene man gör, så det är bra att det uppmärksammas, säger han.

Han ser sponsringen som en utgift som hyresgästerna inte kan påverka.
– Allt som är minus är kännbart för en pensionär. Och då borde det åtminstone ge hyresgästerna något tillbaka.
Övikshem hade tidigare en loge i Swedbank arena, Modos tidigare hemmarink.

Annons

– Till varannan hemmamatch lottades logeplatserna ut till intresserade hyresgäster, säger Sture som vann biljett både en och två gånger.
– Det var en bra grej tycker jag. Även om det bara gynnade hockeyintresserade så var det ändå något.

Övikshem har en loge idag också. I nya arenan, Fjällräven center.

Det är en större loge med plats för 17 personer och delas av de fyra andra kommunala bolagen under moderbolaget Rodret. Övikshems andel kostar 86 771 kronor.

Logen används av bostadsbolaget cirka 4-5 gånger per säsong. Ibland har hyresgäster bjudits in, som från trygghetsboendet Linden och bostadsområdet Sörliden-Valla.

Övikshem har en pott på 150-170 sittplatsbiljetter till Modomatcher som de lottar ut varje år.

Några logeplatser lottas inte ut längre.

Annki Strömberg, hyresgäst och ordförande i Hyresgästföreningen Storsjöbygden, föreslår att sponsring kan tas ur kommunkassan istället.
– Lyfter man bort den kostnaden från hyresgästerna borde hyran kunna sänkas dessutom, säger hon.

Hasse Dahl på Hyresgästföreningen i Östersund förhandlar hyror. Men kan inte påverka vad bostadsbolagen väljer att sponsra.
– Jag kan bara uttrycka min bestämda åsikt i saken, att om man ska sponsra så bör pengarna inte gå till elitlag utan till barn och ungdomsverksamhet.

Förhandlaren Arvid Laukkanen i Sundsvall ifrågasätter rimligheten i att sponsra, oavsett vad det går till.
– Även om det är för en god sak som ideellt föreningsliv, varför ska det betalas av just hyresgäster?

Arvid Laukkanen, Hyresgästföreningens förhandlare i Sundsvall

Läs också Rishi blåst på 64 000 kronor i kommunala värdens hyreshus: ”Visste att hyran var för hög” Kommunen backar om retroaktiva hyror för ukrainska flyktingar

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.