Hyresgästerna tar striden för sin hyra
I november förra året strandade Fastighetsägarna Syd, som representerar olika privata fastighetsägare, hyresförhandlingen för cirka 29 000 lägenheter i Skåne. Svenska Hus är en av dem som Fastighetsägarna Syd representerar och de ville ha 1,21 procent i hyreshöjning men Hyresgästföreningen ansåg att 0,50 procent var tillräckligt. När parterna inte kom överens strandades förhandlingen.
Tina Kindstrand och Henric Kleberman bor i en trea på 70 kvadratmeter i bostadsområdet Pilåkern i Landskrona. De betalar cirka 6 500 kronor i månadshyra. Första informationen om strandningen fick de av Hyresgästföreningen i ett brev.
‒ Det stod att förhandlingen var strandad och att de rådde oss att betala den gamla hyran. Några dagar senare kom ett brev från Svenska Hus med information om den nya hyran och om våra valmöjligheter. Vi tvekade aldrig om vårt beslut att inte godkänna den nya hyran, säger Henric Kleberman.
Varför ville ni inte betala den nya hyran?
‒ För mig handlar det om att jag inte tycker att värden gör sitt jobb. Det är mycket som inte fungerar i området. Vi har problem med sophanteringen, det är dålig trappstädning, skitigt i tvättstugan och gör vi en felanmälan tar det tid innan vi får hjälp, säger Tina Kindstrand.
Sambon Henric Kleberman nickar instämmande och säger:
‒ Om värden hade skött sig hade jag gärna betalat den nya hyran men varför ska jag betala för en dålig standard? Om de ska ha en hyreshöjning borde det skrivas en klausul som säger att de får ingen hyreshöjning om de inte åtgärdar följande problem.
Har ni kontaktat värden med era klagomål?
‒ Ja, vi har klagat men det finns en gräns, säger Tommy Unosson och fortsätter:
‒ Jag är fostrad att inte gnälla. Man vill inte uppleva sig som en pipig gammal gubbe. Vi är uppfödda med mantrat fixa själv och var glad för det du har. Jag förstår att fastighetsägarna har ökade kostnader som alla andra. Hade de fixat och gjort sitt jobb hade jag betalat utan att blinka. För mig låter det här mer som vinning och vinst än god service
Hur känns det att gå emot sin värd?
‒ Vi känner oss trygga med Hyresgästföreningens information och att de står bakom oss. Men jag har pratat med flera grannar som är rädda för att bli uppsagda om de inte betalar nya hyran. Och majoriteten av de boende har accepterat den nya hyran, säger Tina Kindstrand.
I Svenska Hus informationsbrev framgår det klart och tydligt att ingen blir uppsagd om de fortsätter att betala den gamla hyran. Men Tina Kindstrand, Henric Kleberman och Tommy Unosson tror inte att den informationen går fram hos alla då många inte behärskar det svenska språket.
‒ Här finns kommunikationsproblem. Det ska man vara medveten om. I de 400 lägenheter som finns i området bor människor från världens alla hörn.
När förhandlingsparterna, som i det här fallet är Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd, inte kommer överens har hyresgästerna två möjligheter. Betala den nya hyran eller fortsätta att betala den gamla. I de fall man väljer det sista alternativet gör parterna upp i hyresnämnden.
Tina Kindstrand, Henric Kleberman och Tommy Unosson vet inte exakt vart i processen de befinner sig. Nu inväntar de hyresnämndens kallelse och eftersom de är medlemmar i Hyresgästföreningen kan de representeras av dem i nämnden. Det finns bara en sak Tommy Unosson är orolig över.
‒ Jag är osäker på om vi blir drabbade av en retroaktiv hyreshöjning. Låt säga att vi får en uppgörelse i maj. Blir vi skyldiga att betala mellanskillnaden då från januari månad? Det kan ju röra sig om flera hundra kronor.
Hyresnämnden i Malmö har ännu inte fått in några ansökningar från Svenska Hus.
● Hyresgäster som betalar den gamla hyran kan få en kallelse från Hyresnämnden om fastighetsägaren väljer den vägen.
● Strandad hyra fastställs av hyresnämnden.
● Vid stora strandningar kan ett sådant beslut ta tid.
● I de fall hyran höjs kan hyresgästerna bli tvungna att betala höjningen retroaktivt. Enligt lag kan fastighetsägaren plocka ut retroaktiv hyra först tre månader efter att ett ärende startats hos hyresnämnden.