Hyresgästerna har haft huvudvärk i sex år: ”Vi blir sjuka av våra hem”
Tommy Björk bor i en av marklägenheterna som ligger vackert mellan åkrar och skog i Hammarslund utanför Kristianstad. Han och grannen Christian Pålsson flyttade hit med sina respektive familjer 2016. Då var husen nybyggda och de var husens första hyresgäster. Men problemen började med en gång när de flyttade in.
– Jag blev sjuk av mitt hem, säger Tommy Björk.
– Varje dag har jag problem med nästäppa och huvudvärk. Sen är det ljudet av ventilationen. Det maler på i bakgrunden konstant. Och det är högt. Det gör mig trött.
Systemet bygger på att du som hyresgäst ska kunna justera luftflödet beroende på hur många som befinner sig i huset. Om fläkten är på i högsta läget låter det som när man sätter på en köksfläkt på fullt ös och ska laga mat. Tommy har nio fläktar i sitt hus, varav två sitter i sovrummet.
– Det går inte att sova när ventilationen är på, säger han.
– Ljudvolymen är katastrof och sen har vi dammet, fyller Christian Pålsson i och säger skämtsamt att han aldrig städat så mycket som nu.
– Vi storstädar varannan dag. Det är damm överallt. Man kan dra ett finger och se det. Skiten fastnar i filtret och blåser tillbaka in igen. Jag och min fru är storkonsumenter av nässprej.
Ett annat problem är den höga inomhustemperaturen på somrarna. Christian säger att den kan ligga mellan 35 och 37 grader. Det är så varmt att de inte kan lämna deras hund ensam hemma.
– Han är en importhund från Spanien så han är van vid värme men inte ens han pallar för hettan. Han ligger som en blöt fläck i skuggan i trädgården.
Många hyresgäster har varit frustrerade i Hammarslund. Vissa har valt att flytta. Sara, som egentligen heter något annat, är en av dem som inte orkade vänta på en lösning och flyttade. Hon vet inte hur många gånger hon fel anmälde olika brister utan att få någon återkoppling.
– När jag flyttade in blev jag torr i halsen och ögonen och blev tung i huvudet. Jag orkade inte vänta in ännu en sommar för att se om ventilationssystemet fungerar igen. Det var olidligt med 35 grader varmt. Det var hemskt. Nu har jag flyttat och i mitt nuvarande boende har jag inga fysiska problem.
Tommy Björk och Christian Pålsson har anmält den dåliga inomhusmiljön till sin hyresvärd HSB Skåne från start, men har fått dålig återkoppling eller ingen alls. Det har i sig varit ett av problemen att de inte kunnat kommunicera med sin värd. Till slut tröttnade dem och anmälde saken till Miljö- och hälsoskyddsavdelningen i Kristianstad.
Anja Olsson jobbar som miljöinspektör i Kristianstad kommun. På hennes bord ligger just nu sju pågående ärenden och ett avslutat. Alla handlar om brister i ventilationssystemet hos marklägenheterna i Hammarslund.
– Här har vi bedömt att något är fel. Det är ovanligt att så många hyresgäster anmäler, säger Anja Olsson.
HSB Skåne har tagit luftprover men Anja Olsson menar att det är svårt att dra några slutsatser av dem.
– Inomhusmiljöproblem är komplicerade. Det finns mycket som kan påverka.
Enligt HSB Skåne har ett nybygge en viss inkörningsperiod. Det en av orsakerna till att problemen tagit tid att lösa. Men de poängterar att ventilationsanläggningen är godkänd. Samtliga besiktningar gick igenom när marklägenheterna var färdigbyggda 2016. Tack vare kritiken från hyresgästerna har de nu beslutat att ventilationssystemet ska bytas ut.
– Det är en komplex anläggning och vi har förstått att upplevelsen inte har varit bra för våra hyresgäster, säger Christer Nilsson, affärsområdeschef vid HSB Skåne.
– Våra mätningar visar inte att något är hälsovådligt men upplevelsen av ventilationen kan ju vara olika.
Sedan 2016 har HSB Skåne haft utbildningar för hyresgäster i hur de ska sköta ventilationen. De har även installerat kåpor för att dämpa ljudnivåerna och tagit luftprover. Men ingenting verkar ha hjälpt.
Om du vetat det du vet idag är det något ni skulle gjort annorlunda?
– Vi valde en ny ventilationsteknik och ny teknik behöver testas för att kunna utvecklas. Med facit i hand hade vi kanske satt in en traditionell ventilation från början.
Era hyresgäster har genom åren kritiserat er för dålig återkoppling när de felanmält. Vad är din kommentar till det?
– Vi har tagit till oss den kritiken. Pandemin ställde till det. Nu har vi bjudit in till dialog med våra hyresgäster och får en annan respons av dem idag.
Hyresgäster har klagat på den höga inomhustemperaturen på sommaren. Vad ska ni göra åt det?
– Nya hus är väldigt täta. Den värme som kommer in har svårt att komma ut. Det blir lika varmt inomhus som utomhus med ventilation utan kyla. Man behöver vädra de tider på dygnet när temperaturerna är låga.
När HSB Skåne bytt ventilationssystemet i samtliga 65 marklägenheter kommer miljöinspektör Anja Olsson att följa upp resultaten. Inga av hennes ärenden avskrivs innan hon veta att hyresgästerna mår bra. Om problemen kvarstår kommer hon att kräva nya undersökningar och åtgärder.
Tommy Björk är glad att sex års slit inte var förgäves men han är fortsatt skeptisk mot sin hyresvärd.
– De har lovat så mycket under de här sex åren att jag tror på det när jag ser det.
• Har man problem med inomhusmiljön fast man inte vet vad det är ska man anmäla det till hyresvärden. De har en skyldighet att utreda. Kvarstår problemet kan man anmäla det till miljökontoret i din kommun.
• Miljökontoret har lagstödet från miljöbalken att ställa krav på värden att åtgärda problemen. Och de kan fatta beslut om förelägganden.
• Vid konstaterad brist har man rätt till reducerad hyra från det att man anmält bristen tills den är åtgärdad.