Hyresgästers önskemål styr telefontider i Kungälv
Att hålla koll på hyresvärdens telefontider för att göra en felanmälan eller ställa frågor om bostadskön är inte alltid så lätt. Särskilt inte om tiderna varierar under veckan. Det insåg kommunägda Kungälvsbostäder när bolaget nyligen genomförde en undersökning bland sina hyresgäster.
Det visade sig att var tredje svarande helst skulle ha möjlighet att ringa värden på förmiddagen. Nästan lika många föredrog kvällen. Undersökningen visade också på missnöje då de spretande telefontiderna var svåra att komma ihåg.
Som ett svar på hyresgästernas synpunkter har Kungälvsbostäder sedan en vecka tillbaka infört en enhetlig telefontid varje förmiddag, från klockan 8.30 till 12. Den som vill ringa på kvällen kan göra det på onsdagar mellan 16 och 18.
Bostadsbolaget hoppas också att det ska bli lättare att få tag i förvaltarna, som framöver ska svara i telefon varje dag från 8.30 och en timme framåt.