Hyresgästföreningen: godkänd ventilation annars ingen hyreshöjning
I teorin ska alla hyreshus ha en bra och godkänd ventilation. Den som ska se till att ventilationen är godkänd och att det har gjorts en OVK, obligatorisk ventilationskontroll, är hyresvärden. Kommunens roll är sedan att vara tillsynsmyndighet och se till att värdarna lever upp till kravet.
Men på pappret ser det annorlunda ut.
Hem & Hyra har i flera artiklar visat att många bostadsbolag och hyresvärdar inte har en godkänd ventilation eller ens har kontrollerat om den fungerar som den ska.
Inför årets hyresförhandlingar ställer nu fyra hyresförhandlare på Hyresgästföreningen region Stockholm krav på att ventilationen i husen ska vara godkända. Annars blir det ingen hyreshöjning.
En av förhandlarna, Stefan Björk, tycker det är ett rimligt krav.
– Det är ett grundläggande hygienkrav att de ska följa lagen och se till att hyresgästerna har en bra inomhusmiljö. Alla som har levt med dålig ventilation vet hur jobbigt det är, säger han.
Varför ställer ni krav på godkänd ventilation just i år?
– Det började med att vi begärde ut protokoll hos kommunen och då visade det sig att det inte fanns några protokoll och att kommunen inte tog sitt tillsynsansvar och krävde in dem. Då bestämde vi oss för att göra det.
Han tycker att det är ett underbetyg att han ska behöva göra kommunens jobb.
– Egentligen ska vi ju inte behöva göra det här, det är kommunen som har tillsynsansvar och kan utdöma vite. Hyresgästerna borde kunna lita på att kommunen sköter sitt jobb men det gör de inte.
Han har kontrollerat om det finns ett godkänt ventilationsprotokoll på kommunen för privatvärdarna i Nynäshamn, Botkyrka och Salem.
Varför kontrollerar ni bara privatvärdarna och inte de kommunala bolagen?
– Vi började med privatvärdarna för att det är färre fastigheter och för att vi ska hinna gå igenom dem, säger han.
Linnea Andersson på Nynäshamns kommun, svarar i ett mejl att de inte vet hur många fastigheter som finns i kommunen. Inte heller hur många av dessa som gjort en OVK enligt gällande regelverk.
”Vi har inte tillräckligt underlag för att ta fram statistik när det gäller frågan, eftersom de flesta protokoll inte är digitaliserade och det rör för många fastigheter för att manuellt kunna ta fram statistiken. Just nu pågår ett arbete med digitalsering för att möjliggöra bättre uppföljning”.
Ska ni ha ett register med alla fastighetsägare som ska göra en OVK och sedan föra in protokoll och följa upp så de verkligen gör det?
”Ja vi vill ha ett sådant register för att kunna göra uppföljningar på viset som du beskriver”, skriver hon.