Hyresgästföreningen granskar hyresvärd i Klippan

Klippan Mögelangrepp, trasiga spisar. Hyresgästföreningen har fått signaler om brister i en fastighet i Klippan. I veckan gör man därför en koncentrerad insats.

Det är en fastighet i centrala Klippan som kommer att få besök av Hyresgästföreningens personal.

– Vi har fått starka signaler från de boende att de är missnöjda med sin boendesituation. Det gäller allt från trasiga spisar till mögelangrepp i lägenheterna. Förhoppningsvis finns det inga allvarliga problem men vi tar hyresgästernas signaler på största allvar och har därför beslutat att genomföra en RIBB, säger David Hörgerud, förhandlare på Hyresgästföreningen Region norra Skåne.

Läs ocksåKommunen pressar hyresvärd med viteshot: "Äntligen"Kvinnan som går på en gångväg.

En RIBB, rättslig inventering av befintlig bebyggelse, är ett arbetsätt som kan sättas in när Hyresgästföreningen får starka signaler om problem hos en hyresvärd eller ett visst område. I stället för att hantera varje klagomål för sig gör jurister, förhandlare, och verksamhetsutvecklare en gemensam satsning.

– Med denna insats kan vi garantera att hyresgästen får ett ökat inflytande i sitt boende, säger David Hörgerud.

Idag finns ingen förhandlingsordning mellan Hyresgästföreningen och den aktuella fastighetsägaren i Klippan men enligt Hyresgästföreningen har en positiv dialog påbörjats för att upprätta en sådan.

Läs ocksåFukten trängde genom väggen – mögel växte ut i barnkammarenAlfred och Maria fick tjata på Bostadsbolaget att åtgärda fuktskadorna i badrummet. Men eftersom värden aldrig öppnade väggen så försvann inte orsaken till skadan. I stället spred sig möglet in i det angränsande sovrummet.
Läs också Så illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstag Skulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen ficka Fukt och byggfel i Jessicas lägenhet – ändå vill värden höja hyran efter renoveringen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.