Hyresgästföreningen hjälpte Anna att få rätt ersättning

Falun Den utlovade renoveringen tog inte en månad utan nästan ett halvår. När hyresgästen gick till Hyresgästföreningen steg ersättningen med det mångdubbla.
, , ,

När Anna och hennes bror Peter tittade på tvårummaren på Kvarnberget i fjol somras påpekade personalen från det kommunala bostadsföretaget Kopparstaden att uthyrningsrummet stått oanvänt länge och att det skulle fixas till. Arbetet med att bland annat byta golv och byta toaletten skulle ta en månad sa hyresvärden.
Men inget hände.

Anna fortsatte att höra av sig. Men fortfarande hände ingenting.

Läs ocksåHyresgäst renoverade lägenhet – tvingas betala 105 000 kronorRenovering - kostade 105 000 kronor för hyresgäst

– Det luktade mycket dåligt och allt var smutsigt så vi kunde inte använda den delen på drygt 18 kvadratmeter utan bodde bara i de andra delarna av lägenheten, 55 kvadratmeter, berättar Anna för Hem & Hyra.

Anna, som är flykting, skrev brev till Kopparstaden och påpekade att renoveringen borde slutföras snarast och att hon inte ville betala för 74 kvadratmeter när nästan en fjärdedel av lägenheten inte gick att bo i.

Kopparstaden lovade då att allt skulle vara klart senast i mitten av september. Men inget hände.

Läs ocksåBoende protesterar: ”Trötta på att vara bankomat”

I mitten av november tog Anna kontakt med ärendehandläggare Jonas Fredriksson på Hyresgästföreningen i Borlänge och då började det hända saker. Renoveringen gjordes och Kopparstaden skrev till Anna att de var villiga att ersätta henne med 1 500 kronor.

Men Anna skrev inte på utan lät Hyresgästföreningen ta över ersättningskraven. Och efter många samtal och mail gav hyresvärden till slut Anna 8 000 kronor i kompensation.

Tror du att Kopparstaden skulle handlat annorlunda om du varit en svensk man och inte en invandrad kvinna?
– Det är svårt att säga, vi kan ju inte jämföra, men jag tror inte att hyresvärden behandlar svenska människor på samma sätt eftersom de vet att svenska människor vet om sina rättigheter vilket inte nyligen anlända invandrare gör, säger Anna.

Läs ocksåSå illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstagEn hand knackar på grön dörr. En kvinna tittar rakt fram.

Hon påpekar vidare att hon är mycket tacksam för stödet hon fått från Hyresgästföreningen och att hon tror att problemen med renoveringen och ersättningen beror mer på enskilda medarbetare än på företaget som helhet.

Kopparstadens förvaltningschef Annika Stålberg säger apropå de olika ersättningsförslagen, först 1 500 kronor och sedan 8 000 kronor, att den lägre summan endast gällde en enskild brist i lägenheten:
– När vi gick vidare visade det sig att det fanns fler brister i lägenheten och då höjde vi ersättningen.

Att Anna skulle behandlats annorlunda på grund av sin bakgrund vill inte Annika Stålberg tro:
– Kopparstaden hanterar alla ärenden utifrån sakfrågorna och inte utifrån vilken person det gäller.

Anna och Peter heter i verkligenheten något annat.

Läs också Skulle hjälpa utsatta - föreningsprofilen stoppade pengar i egen ficka Irene blickar mot sin nya framtid - därför tar det årtionden att göra om miljonprogrammet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.