Hyresgästföreningen köpte miljonvilla till drabbad medlem – såldes med förlust
Hyresgästen på Öland var missnöjd med ventilationen och att det fanns mögel i badrummet. Av Hyresgästföreningen fick medlemmen rådet att deponera en del av hyran hos länsstyrelsen för att sätta press på värden att åtgärda problemen.
Det blev ett ödestiget misstag för både den enskilde medlemmen och Hyresgästföreningen.
Värden svarade med att säga upp hyresgästen eftersom han ansåg att rätten att deponera hyran missbrukats. Såväl hyresnämnden och hovrätten gick på värdens linje och plötsligt stod hyresgästen utan bostad. Dock gavs respit med flytten i över ett halvår.
Hyresgästen var upprörd efter hovrättens beslut.
– Jag är förtvivlad och finner inte ord. Det här har kostat mig hur mycket tid som helst under två års tid. Nu förlorar jag dessutom min bostad för att jag förlitat mig på Hyresgästföreningens jurister. Det är en fullständig katastrof, sa hyresgästen till Hem & Hyra då.
Hyresgästföreningen har tidigare inte velat kommentera vad som hände i fallet efter hovrättens beslut. I årsredovisningen för 2019 står dock att föreningen köpt en fastighet på Öland. En villa, som enligt Lantmäteriets uppgifter, är 122 kvadratmeter stor och kostade 3,05 miljoner kronor när Hyresgästföreningens fastighetsbolag köpte den. Tanken var att den drabbade hyresgästen skulle kunna bo i villan.
Men medlemmen ordnade slutligen själv ett annat boende, och flyttade aldrig in i villan.
Knappt ett år senare såldes villan för 2,95 miljoner kronor. Alltså med en förlust på 100 000 kronor, samt kostnader för mäklare och driftkostnader. Under den tid Hyresgästföreningens fastighetsbolag ägde villan stod den tom. Bedömningen var att en försäljning under våren 2020 skulle vara mer gynnsam än att sälja tidigare, enligt Torsten Josephsson, vd för Hyresgästföreningens fastighetsbolag.
– Försäljningen skedde på marknadsmässig nivå och får betraktas som bra med jämförelser inom området. Priset ligger i paritet med förvärvspriset men med en mindre sammantagen förlust, konstaterar han.
Efter beslutet har Hyresgästföreningen sett över sina rutiner vid deponering.
– Vi gick ut med en propå till samtliga regioner med att inte rekommendera medlemmar att deponera som huvudregel, säger förbundsjurist Susanna Skogsberg.
Enligt henne så är fallet helt unikt.
– Jag känner inte till att något liknande ärende under de 18 år jag arbetat på Hyresgästföreningen. Vi från början gjort allt som stod i vår makt att försöka ordna så att medlemmen skulle kunna erbjudas ett annat boende, säger Susanna Skogsberg, förbundsjurist på Hyresgästföreningen.
Hem & Hyra har ännu inte kunnat nå hyresgästen för en kommentar.