Annons

Hyresgästföreningen kräver 4,5 miljoner av Akelius

Haninge Akelius renovering av 480 lägenheter i Västerhaninge har kantats av problem och är flera år försenad. Nu kräver Hyresgästföreningen 4,5 miljoner kronor i kompensation.

Ombyggnationen startade 2009 och skulle vara klar första januari 2012. Men över två år senare är renoveringen långt i från klar. Förra året betalade Akelius över 600 000 kronor i ersättning för att lägenheterna var  kalla, men nu kräver Hyresgästföreningen kompensation för förseningen.

 – Vi har krävt nedsättning av hyran från och med första januari 2012 när ombyggnationen skulle vara klar och fram till idag eftersom det inte är klart. Sedan har vi även krävt hyresreduktion i vissa fall för att varmvattnet inte fungerat, totalt 4, 5 miljoner kronor, säger Anders Kaulich förhandlingsansvarig på Hyresgästföreningen region Stockholm.

Läs ocksåPia kräver skadestånd för brunt vatten i kranen: ”Värden har själv sagt att han inte skulle dricka det”

Enligt Hyresgästföreningen har förseningen av ombyggnationen resulterat i att hyresgästerna haft hantverkare springande hos sig stup i kvarten.

–I genomsnitt har hyresgästerna haft besök av hantverkare vid 19 tillfällen efter första januari 2012 då ombyggnationen egentligen skulle vara klar. Man kan acceptera att en renovering drar ut på tiden lite grand och att fel måste rättas till men så här många besök är oacceptabelt, säger Anders Kaulich.

Enligt honom har Akelius sagt nej till kravet och Hyresgästföreningen kommer därför att driva kravet i Hyresnämnden.
– Vi har inte gått dit än men det kommer vi definitivt att göra, säger han. 

Annons
Läs ocksåTillbaka till klassrummet – Karina och Lars bor i en ombyggd skola: ”Står bara och förfaller annars”

En enkät som den lokala Hyresgästföreningen skickat ut till hyresgästerna visar att många är missnöjda. Av de 197 som besvarat enkäten svarar 99 procent att allt inte är klart i lägenheten efter ombyggnationen. 75 procent av de tillfrågade svarar att de har problem med ventilationen i lägenheten.

Lollo Nordborg, Kerstin Myrén och Leif Ericsson har alla bott i området innan renoveringen började 2009 och alla är trötta på att det dragit ut på tiden.

– Jag har varit tvungen att ta ledigt 63 dagar för att hantverkare ska in i lägenheten och att jag inte vågar lämna nyckeln eftersom hemförsäkringen inte gäller då, säger Lollo Nordborg.

Läs ocksåHemmabyggare orsakade skador för en halv miljon kronorFrån hyresvärdens låsta teknikutrymme fanns en uppbruten öppning som ledde rakt in i hyresgästens hall.

Leif Ericsson tycker det är självklart att hyresgästerna ska ha kompensation av Akelius.

Annons

– Att de inte gått med på det är bedrövligt, säger han.

Henrik Källåker, chef för Akelius region Stockholm, hävdar att projektet i princip är klart förutom ett antal garantiarbeten. Han beräknar att bristerna ska ha rättats till i höst men vill inte svara på frågor om Hyresgästföreningens krav på ersättning.  
 

Läs också Hyresgästen Sam om det långvariga byggbullret: "Stressen jag utsattes för var omänsklig" Akelius lägenheter hyrdes ut till ockerhyror – hyresgäster kräver tillbaka 230 000

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.