Hyresgästföreningen kräver 4,5 miljoner av Akelius
Ombyggnationen startade 2009 och skulle vara klar första januari 2012. Men över två år senare är renoveringen långt i från klar. Förra året betalade Akelius över 600 000 kronor i ersättning för att lägenheterna var kalla, men nu kräver Hyresgästföreningen kompensation för förseningen.
– Vi har krävt nedsättning av hyran från och med första januari 2012 när ombyggnationen skulle vara klar och fram till idag eftersom det inte är klart. Sedan har vi även krävt hyresreduktion i vissa fall för att varmvattnet inte fungerat, totalt 4, 5 miljoner kronor, säger Anders Kaulich förhandlingsansvarig på Hyresgästföreningen region Stockholm.
Enligt Hyresgästföreningen har förseningen av ombyggnationen resulterat i att hyresgästerna haft hantverkare springande hos sig stup i kvarten.
–I genomsnitt har hyresgästerna haft besök av hantverkare vid 19 tillfällen efter första januari 2012 då ombyggnationen egentligen skulle vara klar. Man kan acceptera att en renovering drar ut på tiden lite grand och att fel måste rättas till men så här många besök är oacceptabelt, säger Anders Kaulich.
Enligt honom har Akelius sagt nej till kravet och Hyresgästföreningen kommer därför att driva kravet i Hyresnämnden.
– Vi har inte gått dit än men det kommer vi definitivt att göra, säger han.
En enkät som den lokala Hyresgästföreningen skickat ut till hyresgästerna visar att många är missnöjda. Av de 197 som besvarat enkäten svarar 99 procent att allt inte är klart i lägenheten efter ombyggnationen. 75 procent av de tillfrågade svarar att de har problem med ventilationen i lägenheten.
Lollo Nordborg, Kerstin Myrén och Leif Ericsson har alla bott i området innan renoveringen började 2009 och alla är trötta på att det dragit ut på tiden.
– Jag har varit tvungen att ta ledigt 63 dagar för att hantverkare ska in i lägenheten och att jag inte vågar lämna nyckeln eftersom hemförsäkringen inte gäller då, säger Lollo Nordborg.
Leif Ericsson tycker det är självklart att hyresgästerna ska ha kompensation av Akelius.
– Att de inte gått med på det är bedrövligt, säger han.
Henrik Källåker, chef för Akelius region Stockholm, hävdar att projektet i princip är klart förutom ett antal garantiarbeten. Han beräknar att bristerna ska ha rättats till i höst men vill inte svara på frågor om Hyresgästföreningens krav på ersättning.