Hyresgästföreningen kräver besked om radonlägenheter
Ska ett bostadsbolag meddela en hyresgäst som har höga radonhalter i sin lägenhet eller ska det vara upp till hyresgästen själv att ta reda på det?
Det är frågeställningen som delat upp bostadsbolaget Telge Bostäder och hyresgäster i olika läger. Hyresgästen Staffan Olsson är en av kritikerna som hävdar att Telge Bostäder mörkar höga radonhalter.
– Telge Bostäder uppmätte höga radonhalter i min lägenhet utan att berätta det för mig. Det var först när jag kontaktade bolaget som jag fick reda på det. Det är inte ansvarsfullt med tanke på att radon kan orsaka cancer, säger han.
Radonhalten i Staffan Olssons lägenhet var 750 bequerel, bq, långt över det rekommenderade maxvärdet på 200 bq.
– Om man inte får reda på om man har höga halter kan man ju inte besluta om man vill flytta eller bo kvar i en lägenhet som kan innebära en hälsorisk. Det är uppenbart att bolaget vill tysta ner det här, säger han.
Nu får Staffan Olsson stöd av Simon Safari, ordförande Hyresgästföreningen region Stockholm. Han anser att Telge Bostäder ska lämna ut information till hyresgäster som har höga radonhalter. Detta utan att hyresgästen själv ska behöva fråga.
– Man har en skyldighet att redovisa brister i lägenhet och speciellt viktigt är det ju om det rör sig om brister som kan riskera människors hälsa. Det finns till exempel de som inte kan svenska så bra och inte vet hur de ska begära ut resultatet från radonmätningar.
Hur kommer ni att gå vidare?
– Vi kommer att kräva att bolaget redovisar brister till hyresgästerna, som till exempel höga radonhalter, utan att hyresgästen behöver höra av sig till bolaget. Värden ska inte undanhålla fakta som kan få allvarliga konsekvenser.
Hem & Hyra har tidigare skrivit om att Telge Bostäder har kritiserats för att inte automatiskt informera hyresgäster som har höga radonhalter. Men i en debattartikel i Länstidningen Södertälje skriver två företrädare för bolaget att de ska se över rutinerna när det gäller information om radon till hyresgästerna.
Tommy Grönberg, teknisk chef på bolaget, som besvarar frågor kring radon, varför gör ni det?
– Jag tycker alltid att man ska se över sina rutiner och se om man ska förbättra något. Nu ska vi se om vi ska förbättra något när det gäller rutinerna kring hur vi informerar hyresgästerna, säger han.
När ska översynen vara klar?
– Vi ska informera om frågan på nästa möte med styrelsen i Telge Bostäder den 24 augusti. Översynen av våra arbetssätt pågår kontinuerligt och förändringar genomföres i efterhand.
Simon Safari, ordförande Hyresgästföreningen region Stockholm, anser att ni måste redovisa brister till hyresgäster, speciellt med tanke på att radon kan innebära en hälsofara. Vad anser du om det kravet?
– Jag kan inte svara på om vi är skyldiga att göra det. Vi är öppna med resultatet och alla kunder som så önskar har möjlighet att ta del av sitt resultat.