Hyresgästföreningen: ”Många mår dåligt”
Hyresgästföreningen har 83 medlemmar i kvarteren runt explosionsplatsen.
— Vi har ringt till allihop, även om vi inte har lyckats nå riktigt alla. Några har bara fast telefon och de kan givetvis inte svara när de inte har tillträde till sina lägenheter, säger Lena Andersson.
Oftast brukar det vara medlemmarna som hör av sig när de behöver hjälp eller har frågor. Att föreningen på eget initiativ tar kontakt är ovanligt, men det händer ibland, berättar hon.
— När det brann på Barnhemsgatan här i Linköping för några år sedan, då gjorde vi samma sak.
Hon upplever samtalen överlag som positiva men ibland omskakande.
— Många mår dåligt och det är ju så klart en chockande upplevelse de har varit med om, särskilt de som var hemma. Ingen räknar ju med att det ska sprängas en bomb precis utanför.
Syftet med att ta kontakt är att informera och höra om hyresgästerna har frågor eller behöver hjälp med något.
— Vi har till exempel hjälpt till med att ringa till värden eller försäkringsbolag i några fall, säger Lena Andersson.
De vanligaste frågorna har handlat om vilken kompensation man kan få från hyresvärd och försäkringsbolag och vilken uppsägningstid som gäller om man inte vill flytta tillbaka.
— Jag har pratat med personer som absolut inte vill återvända. Normalt gäller tre månaders uppsägningstid men vi upplever att hyresvärden har varit tillmötesgående och förstår att det finns hyresgäster som inte tycker att det känns bra. Min uppfattning är att de försöker hjälpa till på ett bra sätt.
Enligt Lena Andersson har samtalen lett till att Hyresgästföreningen upprättat ett flertal ärenden.
— Jag tror att det mesta kommer att lösa sig. Men många har verkligen hamnat i en trasslig situation eftersom de sprang ut utan att få med sig några saker och många av lägenheterna är fortfarande avspärrade.