Hyresgästföreningen satsar stort på teknik och opinion
Verksamhetsåret 2008 gick Hyresgästföreningen med 70 miljoner kronor i underskott.
Sedan dess har organisationen gjort rejäla vinster tre år i rad, och har nu arbetat upp ett eget kapital på omkring 720 miljoner kronor – vilket är betydligt mer än vad som rekommenderas i den ekonomiska strategin.
För att överkottet ska komma till användning beslutade förbundsstyrelsen i måndags om att fördela 104 miljoner kronor mellan två eftersatta områden: IT och opinionsbildning.
Målet med satsningen är att uppfylla målen i framtidsvisionen Agenda 2016, om en bättre situation för medlemmarna.
54 miljoner kronor öronmärks för insatser inom opinionsbildning i föreningens olika regioner tre år framöver.
Förbundschef Jan Johnsson framhåller att det krävs både bättre kompetensutbildning och kraftiga lokala insatser för att stärka Hyresgästföreningens ställning i landet.
– Det handlar om tuffa uppgifter gällande hyror, ombyggnation och byggande av hyresrätter. Hyresförhandlingarna är mycket hårdare nu än förr, med mer aggressiva fastighetsvärdar och en ny hyreslag.
De resterande 50 miljonerna kommer att investeras inom fältet IT.
Bland annat planeras nya tekniska system för att analysera bostadsbolagens ekonomi samt ett bättre anpassad hyresjuridiskt verktyg.
Är IT verkligen att anse som en av föreningens kärnverksamheter?
– Det kan jag inte jag själv avgöra. Men vi väntar stora utgifter i framtiden och går redan i dag med underskott i vår IT-investeringsbudget. Ju effektivare arbetet går desto mer tid kan vi lägga på att bli bättre i hyresförhandlingarna, säger Jan Johnsson.
Den 1 augusti tillträder Bertil Mattsson, för närvarande regionchef i Aros-Gävle, som chef för den nya IT-förvaltningsorganisationen. Han kommer därmed att ansvara för IT-utvecklingen inom hela Hyresgästföreningen.
Varför behövs den här tjänsten?
– Alla våra medarbetare använder dagligen någon form av IT, antingen via dator eller mobil. Vi är väldigt beroende de verktygen för att fungera bra.
Kommer du att sakna ditt gamla jobb?
– Ja. Det var ett svårt beslut att lämna uppdraget som jag trivts med väldigt bra i elva år. Men det är hög tid att pröva något annat. Jag ser fram emot att göra det här i några år.
För två år sedan sjösattes en ny webbplats för Hyresgästföreningen och Hem & Hyra, senare följt av ett nytt intranät. Den totala kostnaden landade då på drygt 18 miljoner kronor – 2,5 miljoner dyrare än beräknat.
Under 2011 började Hyresgästföreningen arbeta efter Agenda 2016 som består av tio långsiktiga mål för att möta kommande utmaningar och för att utvecklas som organisation.
Agenda 2016 har två övergripande mål: ”Bättre boende för hyresgästerna” och ”Utökad medlemsnytta”.