Annons

Hyresgästföreningen tappar personal till motståndarsidan

Malmö I år har tre personer på förhandlingsenheten på Hyresgästföreningen i Malmö sagt upp sig - för nya jobb hos Heimstaden. De är inte ensamma om att gå till motparten och vissa är starkt kritiska till sin tidigare arbetsgivare.
Foto: Anders Paulsson

En dag står de på hyresgästens sida, nästa dag representerar de fastighetsägaren som kräver höjda hyror eller driver igenom en uppsägning. De har unik kompetens, viktiga erfarenheter och ovärderlig insyn i Hyresgästföreningens strategi och förmåga som organisation. Allt detta tar de automatiskt med sig när byter arbetsgivare – och kanske hamnar på andra sidan av förhandlingsbordet som sina före detta kollegor.

Mellan tio och femton personer som har arbetat i olika roller på Hyresgästföreningen i södra Skåne är idag anställda på fastighetsägarsidan.

Läs ocksåLedarstilen och nedsättande jargong - därför slutar kvinnorna i södra Skånes regionstyrelse

– Jag hade vissa samvetskval när jag gick över till andra sidan men jag gjorde ett noggrant val och arbetar idag för en seriös fastighetsägare som månar om hyresgästerna. Det är en fördel att jag har arbetat på Hyresgästföreningen och förstår föreningens uppdrag, säger en person.

En annan:

– Jag hade inga problem med att gå till andra sidan. Jag gjorde det valet för att jag var tvungen. Jag var inte rätt lönesatt, arbetsgivaren lyssnade inte på mig och är man inte nöjd får man gå. Så är det.

Läs ocksåDen stora hyresstriden är över – värdarna backar om dubbelhöjningenDemonstration mot dubbelhöjningen och en graffitivägg.

Under 2019 har tre personer från förhandlingsenheten på Hyresgästföreningen i Malmö sagt upp sig och gått vidare till den privata fastighetsägaren Heimstaden. Två av dem förhandlare, en förhandlingshandläggare.

Heimstadens vd Patrik Hall, som själv slutade på Hyresgästföreningen år 2001, säger så här:

– Vi söker brett när vi ska anställa. Det har visat sig att sökande från Hyresgästföreningen har tickat av våra boxar när det gäller det vi söker: förståelse för hyresgästen, att man står för mjuka värden, att man kan sätta kunden i centrum. Det är absolut inte en strategi för att vi ska tjäna på det vid förhandlingsbordet. Det kan snarare ge motsatt reaktion.

Läs ocksåMångårig regionordförande lämnar: ”Det är dags att släppa fram nytt folk”Kenneth Gustavsson, regionordförande i Hyresgästföreningen södra Skåne.
Patrik Hall, Heimstadens vd.

Att anställda på Hyresgästföreningen går vidare till arbete hos motparten är en trend över tid. Situationen i regionen är inte unik. Behovet av en konsultrapport om förhandlarnas arbetsmiljö generellt, beställd av riksförbundet, bekräftar det.

Just lön och bristen på utvecklingsmöjligheter lyfts i rapporten, från maj 2018, som skäl till att förhandlare på Hyresgästföreningen lämnar. En av Hyresgästföreningens nio regioner ser så allvarligt på att förhandlare går till motparten att de vill ha en konkurrensklausul i anställningsavtalet. Andra menar tvärtom att det är bra att ha goda ”ambassadörer” på just ”andra sidan”.

De före detta anställda i södra Skåne har olika skäl till att de lämnar Hyresgästföreningen. Och det finns flera kritiska röster:

Annons

– Den som vill göra skillnad stannar inte på Hyresgästföreningen. Jag kände inte att jag utvecklades. De kräver ett minimum och uppmuntrar inte den som är ambitiös och vill mer. Dessutom är löneutvecklingen dålig, säger en person som bytt arbetsgivare.

De flesta har fått rejäla lönelyft på sin nya arbetsplats. Det handlar om åtskilliga tusenlappar.

– Hyresgästföreningen är en plantskola. Det kommer in folk utan erfarenhet och när lönen inte matchar så går man vidare. Det skapar en uppgivenhet att det inte lönar sig att jobba hårt och komma med idéer, säger en annan person.

– Det var svårt att utvecklas på Hyresgästföreningen. Det i kombination med att det är dåligt betalt gjorde att jag valde att lämna för arbete hos en fastighetsägare, säger en tredje person.

Dan Nicander är regionchef på Hyresgästföreningen i södra Skåne. Han har tagit del av kritiken från de före detta medarbetarna och försvarar lönepolitiken. Men han är förvånad över det som gäller bristen på utvecklingsmöjligheter.

Dan Nicander, regionchef i södra Skåne.

– Jag ser vad de säger och jag tar det på största allvar. Det är synd att man ser det så och vi behöver tydliggöra möjligheterna som finns på ett bättre sätt. Men vi försöker leva efter vår lönepolicy. Vi ska inte ha marknadsledande löner. Vi är en medlemsorganisation och ska hushålla med medlemmarnas pengar, säger han.

Men det kostar att rekrytera ny personal.

– Ja, det är en dyr process. Både att hitta någon och lära upp personen. Precis som någon säger får de en gedigen utbildning här och det är inte bra när man väljer att sluta efter bara några år.

Hur påverkar tappet av personal till motparten Hyresgästföreningens trovärdighet?

– Jag har varken upplevt eller tänkt att det skulle kunna uppstå något problem när det gäller det. Har man arbetat länge hos oss så har man också en grundläggande förståelse för hyresgästernas situation och det tar man med sig. Det är värdefullt. Därmed inte sagt att vi vill att folk ska sluta.

Annons

Hur mycket personal har ni rekryterat från fastighetsägarsidan?

– Det är en och annan, men det är fler som går i andra riktningen, säger Dan Nicander, som dock menar att det är väldigt vanligt att personer från fastighetsägarsidan söker jobb på föreningen.

Så vad är det generellt som avgör om en anställd stannar kvar eller söker sig till en ny arbetsplats? Eva Vingård är läkare och professor i arbets- och miljömedicin vid Uppsala universitet och har forskat på ämnet ”det friska företaget och organisationen”. Hon menar att arbetsmarknaden i sig, geografin och personens livssituation är viktiga delar. Sedan är det såklart trivsel.

– Det finns många punkter man kan misslyckas på men många punkter där man framför allt kan lyckas, säger hon.

Eva Vingård är professor vid Uppsala universitet och expert på arbetsmiljö.

Eva Vingård lyfter fram vad hon kallar ”friskfaktorer”:

  • Gott ledarskap
  • Tillit till medarbetarnas kompetens
  • Möjlighet till kompetensutveckling och att inte behöva stå stilla
  • God kommunikation på arbetsplatsen
  • Klara mål och tydlighet i verksamhetens mål
  • Balans mellan arbete och fritid med möjlighet till återhämtning

Hon har sett att samma faktorer är avgörande för trivseln oavsett om det gäller en arbetsplats inom privat näringsliv, kommunal sektor eller en organisation.

Vad är vanligast att arbetsgivaren missar?

– Det är inte enskilda boxar eller rum. Det här är något som genomsyrar en hel arbetsplats. Finns det tillitsfullt och gott ledarskap så finns det ofta en god kommunikation och målbeskrivningar. Det går inte att säga ”nu ska vi jobba med kommunikation” och så blir allt bra. Så är det inte. Det är en helhetsbild, säger hon.

Fakta: Södra Skåne - en av nio regioner
  • Hyresgästföreningen har nio regioner i landet: Södra Skåne, Norra Skåne, Sydost, Västra Sverige, Bohusälvsborg-Skaraborg, Stockholm, Aros-Gävle, Mitt och Norrland.
  • Enligt region södra Skånes senaste verksamhetsberättelse har man 49 anställda. På förhandlingsenheten finns 13 tjänster varav sex är förhandlare. Andra yrkeskategorier är jurister och boendeutvecklare.
  • Antalet medlemmar i södra Skåne är drygt 41 000. I hela landet är siffran 530 000.
Läs också Nu går Hyresgästföreningens klassiska logga i pension - men på Ulfs arm jobbar den vidare Hot mot Hyresgästföreningen - två kontor utrymda

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.