Hyresgästföreningen utvärderar kampanj för 54 miljoner
Pengarna lades bland annat på bioreklam som visades i samband med den senaste Bondfilmen, artiklar på sajten Nyheter24, annonser i Hem & Hyra och blogginlägg om bostadsbristen av artisten Zara Larsson.
Målet med den treåriga kampanjen ”Bostadslyftet” var att öka intresset för bostadsfrågan, inte bara bland politiker och allmänheten utan också bland anställda i organisationen.
Hyresgästföreningens utvärdering av kampanjen visar att engagemanget inte ökade i den sistnämnda gruppen, anställda i organisationen som inte arbetar med bostadspolitiska frågor.
Samtidigt har en del av målen uppnåtts, men det är inte lätt att avgöra effekten av de enskilda insatserna, säger Jens Lundberg, pressekreterare på Hyresgästföreningen.
– Det är svårt att säga vad som är hönan och ägget, men bostadsfrågan har lyft och blivit väldigt aktuell det senaste halvåret och det är något som vi tar en del av äran för.
Något som går att mäta är engagemanget i sociala medier och där har aktiviteten ökat kraftigt, bland annat efter att Zara Larsson bloggat och podcastat om bostadsbristen.
– Vi har haft ett väldigt stort engagemang i sociala medier, men om det leder till att folk får ett större engagemang för bostadsfrågan är svårt att säga, säger Jens Lundberg.
Utvärderingen visar också att andelen svenskar som talar bostäder och bostadspolitik med vänner och bekanta har ökat – men bara mellan åren 2013 och 2014. Sedan blev engagemanget inte större: ”Någon fråga går en aning framåt, någon en aning bakåt. Detta skiljer sig från 2013-2014 då vi hade positiva trender på nästan alla frågor”, står det i utvärderingen.
Tanken med ”Bostadslyftet” var att opinionen skulle bli så högljudd att politikerna måste lyssna och agera och Hyresgästföreningen ser det som en framgång att regeringen förra året la fram en rad förslag kring bostadsbyggande. Samtidigt kan politikerna lika gärna ha blivit påverkade av de ”offentliga lägenheter” – containrar ombyggda till ettor – som Hyresgästföreningen ställde upp runt om i landet.
– Den kampanjen fick oss att komma närmare de politiker som arbetar med frågan.
Och nu går Hyresgästföreningens opinionsbildning in i en ny fas. I stället för kampanjer i stil med ”Bostadslyftet” satsar Hyresgästföreningen på att vara ständigt närvarande, säger Jens Lundberg.
– Den här typen av kortare större insatser kommer det inte att bli framöver.