Hyresgästföreningen: ”Vi tänker inte betala”
I uttalandet kräver föreningen att hyresgästerna ska hållas skadeslösa och att bostadsbolagens ägare, Göteborgs kommun, måste ta det ekonomiska ansvaret för de missförhållanden och de försummelser som uppdagats hos bolagen.
Annons
Vidare kräver föreningen en extern revision av bostadsbolagens hela verksamhet, bättre internkontroll och att berörda bostadsbolag snarast redovisar en handlingsplan som förhindrar framtida slarv, misskötsel och oegentligheter.
Vad som fått Hyresgästföreningen att reagera är den externa granskningsrapport som konsultfirman KPMG levererade i förra veckan. En rapport som utdelar skarp kritik mot de två granskade bolagen Poseidon och Hjällbobostaden.
Förutom att slå fast att bolagen brister i en rad rutiner när det gäller kontroll av inköp och upphandlingar har KPMG även genomfört ett antal stickprovskontroller av redan betalda fakturor hos de två bolagen.
Dessa kontroller visar att det i ett flertal fall saknas fullständig dokumentation kring fakturorna som till exempel beställningsunderlag, arbetsorder, fakturor från underentreprenörer och besiktningsprotokoll.
Hyresgästföreningen skriver i uttalandet att det tyder på en ”uppenbar brist på ansvarsfull förvaltning av hyresgästernas pengar” och utesluter inte att samma missförhållanden förekommer hos de tre övriga kommunala bostadsbolagen.
Bakom uttalandet står valda företrädare för hyresgästerna som deltog på Region västra Sveriges höstfullmäktige i helgen.
Uttalandet kommer nu att skickas vidare till styrelse och ledning i både Framtiden-koncernen och i de enskilda bostadsbolagen.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.