Hyresgästföreningens nya logga kan vinna designpris
1968 såg det ljuset för första gången. Det mörkröda, kubformade H:et avbildat snett ovanifrån. En symbol för gemensam kamp, stabilitet och solidaritet. Färg-tv hade just lanserats på bred front och Gunnar Wiklund låg etta på Svensktoppen.
Sedan dess har ett och annat hänt.
Ett ansiktslyft har stått på Hyresgästföreningens agenda i flera år men först nu har steget tagits fullt ut, berättar Karen Kenney, chef för varumärke och produktion.
– Det har skrivits otaliga många dokument och utredningar om varför vi behöver göra det här. Vår tidigare grafiska profil fanns i ett antal olika varianter, vi uppfattades som spretiga och otydliga som avsändare.
Framför allt var den gamla loggan lite bökig att hantera och läsa i det digitala landskapet, berättar hon.
Tanken är att det nya, ljusare H:et, ska symbolisera två fundament: hyreshuset och människan, som förenas.
– Vår nya varumärkesidentitet bygger på bryggan mellan människor, förstärker det kraftfulla som finns i Hyresgästföreningen: en folkrörelse som alltid är relevant genom att alltid vara i rörelse.
Men att byta en hel grafisk profil är ingen smal sak. Att utveckla, producera och implementera den visuella profilen i digital och tryckt form har tagit drygt ett år och kostat cirka 2,5 miljoner kronor.
Prestigefyllt pris
En i sammanhanget blygsam nota, säger Karen Kenney.
– Vi har verkligen varit kostnadsmedvetna och jobbat väldigt hårt på vår avdelning. När man talar om varumärkesbyten brukar det ofta handla om tiotals miljoner.
Och arbetet har burit frukt. På fredag hålls den prestigefyllda galan Svenska designpriset på Berns i Stockholm – där Hyresgästföreningens nya grafiska identitet är ett av de nominerade bidragen.
– Vi är jätteglada! Och stolta, såklart. Det här kommer hjälpa till i varumärkesförflyttningen, för att göra oss till en mer modern folkrörelse.
Jens Östgaard, vd för Svenska designpriset, insisterar på att det krävs något alldeles särskilt för att bli nominerad.
– Jag är såklart partisk, men det här är ett av Sveriges absolut finaste priser i visuell design. Juryn består av branschexperter som granskat alla bidrag efter hantverksskicklighet.
Ingen ny tatuering
En som tar uppståndelsen med ro är Hyresgästföreningens gamle trotjänare Ulf Nilsson. Han har jobbat med att värva nya medlemmar i över 30 år – och har den nu pensionerade loggan intatuerad på underarmen.
Det nya H:et är inte så dumt det heller, menar han.
– Men det är inte så speciellt stor skillnad, kan jag tycka. Den nya loggan är fin men originalet är ändå originalet. Den hade ju egentligen också kunnat ha vunnit ett designpris.
Blir det en tatuering på andra armen också nu?
– Nä, det räcker med originalet. Fasen, själva loggan har inte så stor betydelse egentligen. Det är arbetet där ute som det handlar om.
Men du håller tummarna på fredag?
– Ja, naturligtvis! All framgång är bra. Nu vinner vi ett pris, det kommer bli super!
Arbetet med att byta ut logotypen i dess fysiska form kommer att pågå till och med slutet av 2023.