Annons

Hyresgästföreningens nya logga vann tungt designpris

Nyheter Hyresgästföreningen har pensionerat sin gamla logotyp – och nu har det nya H:et prisats av folket. Under helgens prestigefyllda gala Svenska Deisgnpriset korades Hyresgästföreningen till vinnare i kategorin "People's Choice".
Foto: Hyresgästföreningen
Tidigt i år lanserade Hyresgästföreningen sin nya logotyp. I helgen vann ansiktslyftet Svenska Designpriset, i folkets kategori.

I början av året klev Hyresgästföreningen ur sin gamla kostym och bytte både logotyp och visuella design. Det klassiska, kubformade H:et har gått i pension efter 54 år i tjänst och ersatts med ett H av mer modernt snitt.

Ett ansiktslyft som verkar ha fallit folket på läppen.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Förra veckan berättade Hem & Hyra att Hyresgästföreningens nya stil nominerats till Svenska Designpriset – ett av branschens absolut mest prestigefyllda utmärkelser. Nu står det klart att man segrat i kategorien ”People’s choice”.

Till skillnad från övriga utmärkelser avgörs vinnaren i denna kategori av folkets röster, inte genom röster från en jury.

Karen Kenney, chef för varumärke och produktion på Hyresgästföreningen, är fortfarande segerrusig när Hem & Hyra ringer och gratulerar.

Annons
Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

– Tack! Vi är jätte,- jätteglada och stolta! Särskilt eftersom det var folkets pris, att det inte bara valts ut av en jury.

Vad betyder priset för er?

– Jag hoppas att det blir ringar på vattnet av det här. Hyresgästföreningen behövs verkligen och gör nytta, med vårt påverkansarbete och kamp för att folk ska få bostad. Förhoppningsvis kommer vi nu att nå ut till fler.

Läs ocksåNytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjningDåligt underhåll, snöröjning, asfalt
Den nya loggan ska symbolisera hyreshuset och människan, som förenas genom en brygga, berättar Hyresgästföreningens varumärkeschef Karen Kenney.

Hur känns det att den nya stilen tagits emot så väl? 

Annons

– Fantastiskt. Redan innan jag började jobba på Hyresgästföreningen försökte man byta visuell identitet, och nu har vi äntligen lyckats. Jag hoppas att det här gör att folk blir nyfikna på vår organisation.

H:et i den nya logotypen ska föreställa en förening av de två fundamenten i Hyresgästföreningens verksamhet: huset och människan.

Att utveckla, producera och implementera den visuella profilen i digital och tryckt form har tagit drygt ett år och kostat cirka 2,5 miljoner kronor.

Läs också Hyresgästbasen pratade på SD-konferens: ”Viktigast är kampen mot marknadshyror” Susannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.