Hyresgästföreningens nya logga vann tungt designpris
I början av året klev Hyresgästföreningen ur sin gamla kostym och bytte både logotyp och visuella design. Det klassiska, kubformade H:et har gått i pension efter 54 år i tjänst och ersatts med ett H av mer modernt snitt.
Ett ansiktslyft som verkar ha fallit folket på läppen.
Förra veckan berättade Hem & Hyra att Hyresgästföreningens nya stil nominerats till Svenska Designpriset – ett av branschens absolut mest prestigefyllda utmärkelser. Nu står det klart att man segrat i kategorien ”People’s choice”.
Till skillnad från övriga utmärkelser avgörs vinnaren i denna kategori av folkets röster, inte genom röster från en jury.
Karen Kenney, chef för varumärke och produktion på Hyresgästföreningen, är fortfarande segerrusig när Hem & Hyra ringer och gratulerar.
– Tack! Vi är jätte,- jätteglada och stolta! Särskilt eftersom det var folkets pris, att det inte bara valts ut av en jury.
Vad betyder priset för er?
– Jag hoppas att det blir ringar på vattnet av det här. Hyresgästföreningen behövs verkligen och gör nytta, med vårt påverkansarbete och kamp för att folk ska få bostad. Förhoppningsvis kommer vi nu att nå ut till fler.
Hur känns det att den nya stilen tagits emot så väl?
– Fantastiskt. Redan innan jag började jobba på Hyresgästföreningen försökte man byta visuell identitet, och nu har vi äntligen lyckats. Jag hoppas att det här gör att folk blir nyfikna på vår organisation.
H:et i den nya logotypen ska föreställa en förening av de två fundamenten i Hyresgästföreningens verksamhet: huset och människan.
Att utveckla, producera och implementera den visuella profilen i digital och tryckt form har tagit drygt ett år och kostat cirka 2,5 miljoner kronor.