Hyresgästkassans utskick får kritik: ”Det är fult gjort”
Hem & Hyra rapporterar i dag om bolaget Hyresgästkassan som åter är i farten. Flera hyresgäster har reagerat på de utskick som bolaget nyligen gjort via posten.
— Jag tycker det är fult gjort. Det såg ut som om det var från Hyresgästföreningen och att det var gjort som en faktura som man måste betala, säger hyresgästen Maria i Norrköping, som fick brevet i måndags.
I brevet erbjuder Hyresgästkassan ”allas rätt till ett tryggt hem” och uppmanar mottagaren att betala 510 kronor för ett medlemskap i sex månader.
När Hem & Hyra försöker att nå Hyresgästkassan för att fråga om utskicken är det ingen som svarar på deras telefonnummer. Trots att vi ringer enligt telefontiderna på deras hemsida.
Hyresgästföreningen varnar för att betala och anser att utskicken handlar om ”lurendrejeri”. Föreningen uppmanar de som fått breven att kontakta deras servicecenter på telefon 077-144 34 43.
Maria kontaktade polisen för att anmäla utskicken, men fick beskedet att det inte gick att göra något.
— Jag är rädd att folk bara betalar det här utan att kolla upp vad det är för något. Man utger sig för att vara något man inte är, jag tycker nästan det är kriminellt, säger Maria.
Läs mer här: Hyresgäster varnar för misstänkt blufföretag: ”Har ringt polisen”