Därför vill Hyresgästföreningen stoppa dubbelhöjningarna: ”Kan spridas över landet”
Hyresgästerna i Malmö fick en av landets högsta hyreshöjningar i år: fem procent. Men bläcket hann knappt torka innan sex värdar ville höja hyran en andra gång. Nu med två procent. Kravet tog Hyresgästföreningen på sängen. Hyresnivån för 2023 var ju redan bestämd. Trodde de. Hyresgästerna också.
Nu riskerar kravet på dubbelhöjningen att förändra sättet som hyrorna förhandlas på, kanske för hyresgäster i hela landet. Hyresgästföreningen vill till varje pris stoppa det.
– Går vi med på det här öppnas dammluckorna fullständigt. Då kommer det att sprida sig över landet och det är ett skäl till att vi absolut inte kan gå med på det, säger Carl-Johan Bergström, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.
Praxis förhandla hyrorna en gång per år
När det skånska dubbelkravet kom mötte det kritik inte bara från hyresgästerna. Till och med vd:n för paraplyorganisationen Sveriges Allmännytta, Anders Nordstrand, reagerade. I ett tal på Hyresgästföreningens förbundsstämma tidigare i år slog han fast att hyresvärdarnas agerande var fel. Praxis är att man förhandlar en gång per år. Idag låter det lite annorlunda.
– Nu har det här utvecklats till en rättslig tvist, situationen är i ett annat läge och då vill jag inte längre kommentera det. Jag uppfattar det inte som ett hot mot systemet men det är klart att de ekonomiska tiderna sätter systemet på prov. Det normala vi har gjort är att förhandla hyran en gång per år, sedan är det klart att det kan bli nya principer och ny praxis framöver beroende på situationen, säger Anders Nordstrand.
För trots kritiken gav sig fyra av fastighetsägarna inte. Heimstaden, landets största privata hyresvärd, höjde i somras tillsammans med Willhem, Victoriahem och Trianon hyrorna med 1,75 procent för 12 600 hyresgäster. Utan att de nya hyrorna var förhandlade.
Motkrav på 63 miljoner kronor
Nu har ett motkrav trappat upp striden. Hyresgästföreningen kräver rekordhöga 63 miljoner kronor, 5 000 kronor per drabbad hyresgäst. Ett formellt fel från värdarnas sida öppnade för skadeståndskravet, enligt Hyresgästföreningen.
– Det är klantigt från deras sida och det ger oss tillfälle att agera, säger Carl-Johan Bergström.
Patrik Hall, tidigare mångårig vd på Heimstaden och numera senior rådgivare, kallar motkravet för ”rena dumheterna” och anklagar Hyresgästföreningen för att vara de som i själva verket riskerar hela förhandlingssystemet. Heimstaden har följt lagen, menar han. Det står fastighetsägare fritt att påkalla om förhandlingar var sjätte månad.
– Vi bryter inte mot någon förhandlingsordning när vi frånträder en förhandling. Den upphör ju då och lagen börjar gälla. Och den har vi följt, säger Patrik Hall.
Kan bli långdragen konflikt
Så hur ska det sluta? Marie Linder, förbundsordförande i Hyresgästföreningen, delar förhandlingschefens oro.
– Det finns en modell som vi gemensamt har hållit oss till och det är väldigt allvarligt att man bryter detta. Som hyresgäst måste man kunna lita på den överenskommelse som är gjord, säger hon.
För Hyresgästföreningen är det angeläget att ta striden för att inte systemet och möjligheten att kollektivt förhandla hyrorna på sikt ska rubbas. Man hoppas fortfarande att värdarna ska backa, sänka hyran och betala tillbaka höjningen till hyresgästerna. Men risken är att det blir en långdragen historia. Hyresgästföreningen har hela två år på sig att vända sig till hyresnämnden med sitt skadeståndskrav. Och Olof Andersson, vd för Trianon som genomfört dubbelhöjningen genom direktavisering, är inte främmande för att runda Hyresgästföreningen fler gånger. ”Det kan inte uteslutas att direktförhandling blir norm framöver”, skriver han i bolagets senaste delårsrapport.