Hyresnämnden: Bristerna ska åtgärdas
De blev lovade en totalrenovering av lägenheten innan de flyttade in. Men Mitthem AB hoppade över badrummet.
Paret ville hellre ha en duschhörna och Mitthem plockade ut badkaret, men justerade inte höjden på kran och blandare som efter drygt ett år fortfarande sitter i knähöjd. Dessutom är det fula hål i väggen, sprucken tröskel och slarvigt gjorda fogningar. Och golvet lutar kraftigt.
I köket har en sur lukt känts av ända sedan inflyttningen och hyresgästerna misstänker att problemet sitter i fläktsystemet.
På grund av att renoveringsarbetet inte blev klart i tid fick paret också vänta en månad på att få flytta in, vilket de inte fått kompensation för. Efter att en vattenskada upptäckts ställdes byggfläktar in i lägenheten som stod på i en månad. Hyresgästerna fick då ersättning för extra elförbrukning och nedsatt hyra för läckaget, som kom från fastighetstaket. Men inget för själva olägenheten.
Efter Hyresnämndens besiktning gick värden med på att utföra följande åtgärder i lägenheten inom tre veckor:
* rengöra fläktutrymmet och sätta en tätningslist på luckan
* åtgärda den trasiga fläktkåpan
* åtgärda den spruckna tröskeln till badrummet
* justera eller sätta silikon kring lysknappen i badrummet
* lägga in ljusa, tunna täcklister på tröskelplatserna för att dölja skarvarna
Men att justera golvbrunnen och anpassa placeringen av vattenkran och blandare till ståhöjd i duschutrymmet anser Mitthem vara för kostsamma och vill därför inte åtgärda dem.
Tre veckor har nu gått sedan besiktningen, men Mitthem har inte utfört de åtgärder man själv utlovade. Däremot har paret fått ersättning för den fördröjda inflyttningen, 3 600 kronor.
Mitthem har låtit meddela Hyresnämnden i Sundsvall att man kommer att överklaga beslutet om övriga åtgärder i lägenheten.