Hyresnämnden granskar övergiven fastighet på Kirseberg
Enligt uppgifter från de boende har hyresvärden, en privatperson som bor i Malmö, närmast gått upp i rök. För snart ett år sedan tog en av hyresgästerna i huset på Södra Bulltoftavägen kontakt med hyresgästföreningen och bad om hjälp.
Det handlade om murkna fönster och en bostad som på flera punkter var i behov av underhåll. Ett proppskåp hängde löst på väggen och golvmattan hade släppt med risk för fuktskador som följd.
Hyresgästföreningen driver nu ett krav på att värden ska agera, ett så kallat åtgärdsföreläggande, i hyresnämnden. En underskrift på ett delgivningskvitto visar att värden informerades om allt detta i maj år. Men när nämnden samlades för förhandling några dagar senare stod mannens stol tom.
– Ibland är det svårt att få tag på en värd. Men att de inte dyker upp när hyresnämnden kallar har jag inte hört talas om. Men visst, det kan säkert förekomma, säger hyresgästföreningens ärendehandläggare Christian Lundberg.
Fastigheten har en historik av problem kopplat till underhållet. För två år sedan frystes hyrorna efter en överenskommelse mellan ombudet Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen.
Ägaren har inte hört av sig till nämnden och går inte att nå på telefon men Hem & hyra har varit i kontakt med hans fru. Hon berättar att det i praktiken är hon som sköter driften av fastigheten på Kirseberg. Några brev från hyresnämnden känner hon inte till.
– Min man har inte blivit kallad. Annars skulle han ju ha gått dit, säger hon.
I hennes ögon är det bara småsaker som behöver åtgärdas i huset. Några missnöjda hyresgäster säger hon sig inte ha blivit kontaktad av men vissa av bristerna känner hon till.
– Jag har varit där och tittat och sett att fönstren är dåliga utvändigt, säger hon.
Varför har ni inte bytt ut dem?
– Jag vet inte. Tiden har rullat på. Vi har pratat om att ta in en yngre delägare. Vi kanske behöver hjälp med det.
I måndags besökte en grupp från hyresnämnden fastigheten för att skaffa sig en egen uppfattning i frågan. På plats fanns även boende och Christian Lundberg från Hyresgästföreningen. Hyresvärden dök aldrig upp.
– Det här sätter hyresgästen i en jättesvår sits. Man får inte hjälp med brister. Blir det något akut ärende som brand- eller vattenskada kan det sluta väldigt illa. Det finns ingen att kontakta. Fortsätter det så här och vi inte får kontakt så måste vi börja fundera på att pröva tvångsförvaltning. Det är det sista steget, säger Christian Lundberg.
Hyresnämndens beslut om ett eventuellt åtgärdsföreläggande kommer om två veckor.
Hyresnämnden kan fatta beslut om att en värd måste genomföra reparationer. Ofta sätts en tidsfrist och om den inte följs och problemen kvarstår kan det innebära att ett ekonomiskt krav, ett vite, riktas mot fastighetsägaren.
Åtgärdsförelägganden kan handla om konkreta skador i en lägenhet eller en tvättstuga men även om att underhållet som helhet saknas. Det kan även vara störningar som påverkar hyresgäster men som värden inte agerar på.