Annons

Ingen lösning i hyresnämnden – Peter kan bli utan post i flera månader till

Helsingborg Även om hyresgästen Peter Lund inte hade stora förhoppningar fanns en chans att hyresnämnden skulle lösa konflikten. Att han åter skulle få posten utdelad till sin lägenhet. Men icke – beslutet blev endast att nämnden kommer på  besök i bostadsområde om två månader.
Foto: Gry Ellebjerg
Peter Lunds uteblivna post har nått hyresnämnden.

– Jag hade på känn att det inte skulle bli någon lösning. Det kommer säkert dröja mer än två månader till, men man får försöka vara optimistisk, säger hyresgästen Peter Lund.

Postnord har sedan snart fem månader tillbaka slutat att dela ut post till Peter Lund och hans grannar i Laröd utanför Helsingborg. I stället är de hänvisade till postens företagscenter 1,3 mil bort.

Läs ocksåBrevinkasten försvinner – så här kan hyresgäster påverkas av nya postreglerGrafik på brevinkast

Hyresgästföreningen ombud

Bakgrunden är en konflikt mellan Postnord och hyresvärden. Postnord vill att värden flyttar brevlådorna i det radhusliknande området så att de kommer åt med bilar – vilket värden vägrar eftersom han menar att i så fall får posten betala omkostnaderna för detta.

Hyresgästföreningen, som är ombud för 18 hyresgäster, har ansökt om ett så kallat åtgärdsföreläggande vid Hyresnämnden i Malmö som kan tvinga fastighetsägaren att ”åtgärda bristen”. I förra veckan träffades parterna under en förhandling i Helsingborgs tingsrätt.

Hyresvärden, Kronosund i Laröd AB, ser på saken som en större fråga och Hyresgästföreningen som en brist som måste åtgärdas nu.
– Det ligger i allas intresse att hitta en bra och långsiktig lösning för posthanteringen, menade hyresvärden Mikael Zetterman som var med på förhandlingen via telefon.

Annons
Läs ocksåFörslag: Du kan få hämta din post 200 meter bort: ”Det drabbar inte minst äldre”

”Problemet här och nu”

Lillemor Nordhöj, jurist och enhetschef på Hyresgästföreningen, höll med om att framtidens postutdelning är en bredare fråga.
– Men vi måste titta på problemet här och nu – om det är en brist eller inte. Hyresgästerna ska inte komma i kläm.

E-handeln ökar och antalet paket som ska delas ut. Samtidigt är mycket av den vanliga posten numera digital. Det har fått Post- och telestyrelsen att komma med ett förslag om ett nytt regelverk för postutdelningen. Remisstiden gick precis ut.

Värden Mickael Zetterman vill vänta och se om förslaget går igenom. Det skulle dock betyda att läget för Peter Lund och grannarna skulle vara låst en lång tid framöver.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Hyresnämnden ska gå syn

Hyresnämnden ansåg inte att de kunde ta beslut på underlaget som de hittills fått. Hyresrådet ville ha in mer material och bevisuppgifter. Man bestämde även att besöka bostadsområdet för att gå syn. Tiden för detta blev i mitten av december.

Annons

Peter Lund är inte nöjd med att ett beslut dröjer.

– Jag ställer mig frågande till vilken typ av bevisning som vi ska inkomma med? Faktum är att vi inte får vår post utdelad och att Postnord väljer att låta oss hyresgäster lida för att de inte kan nå en uppgörelse med fastighetsägaren. Vad mer skall vi bevisa?

Hem & Hyra har tidigare skrivit om Peter Lunds och de andra gästernas situation:
Peter har varit utan post i fyra månader – läget helt låst mellan värden och Postnord

Läs också Hyresgäst blev uppsagd två gånger – får halv miljon och fyra eldstäder i förlikning Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.