Hyresråd får JO-kritik för lång handläggningstid
När hyresgästen bott i sin lägenhet i Kalmar ett tag upptäckte hon att hennes hyra var mycket högre än den som den förra hyresgästen betalat. Enligt Hyresgästföreningen var hyran nästan 1 400 kronor för hög. I februari 2013 gjorde därför hyresgästen med hjälp av Hyresgästföreningen en ansökan till hyresnämnden i Jönköping om att hyran skulle sänkas. Drygt ett år senare, i maj 2014, hade hyresgästen tröttnat på att det fortfarande inte hänt något, därför gjorde hon en anmälan till JO om den långa handläggningstiden. Då hade hyresnämnden bokat in en sammanträdestid för att behandla ärendet i september samma år.
Det är en väldigt lång handläggningstid, vilket JO noterar. I sitt beslut skriver JO att hyresnämnderna enligt hyreslagen ska handlägga sina ärenden skyndsamt, handläggningen har i det här fallet brutit mot skyndsamhetskravet och hyresrådet får därför kritik för detta. Även hans sätt att sköta dokumentationen i ärendet har varit bristfällig.
I början av handläggningen har hyresrådet kontaktat en advokat som det senare visade sig inte skulle företräda hyresvärden. Hyresvärden delgavs därför inte formellt förrän i juni 2014, det vill säga femton månader efter ansökan till hyresnämnden. Hyresrådet har också kommit överens med Hyresgästföreningen att vänta med sammanträde tills ett relaterat ärende var avgjort i tingsrätten utan att kontakta hyresvärden, vilket han borde ha gjort.
Till JO skriver hyresrådet att hyresnämnden borde ha sett till att hyresvärden blev formellt delgiven redan när anmälan kom in, i så fall hade sammanträde kunnat hållas på våren 2014.
Sammantaget gör detta att JO kritiserar hyresrådet.
Hyresrådet har avböjt att kommentera JO:s beslut.
Läs mer:
Kalmarbo JO-anmäler hyresnämnden i Jönköping