Hyresvärd slipper böter
I maj har det gått ett år sedan hyresgästen vände sig till hyresnämnden för att få de många bristerna i sin lägenhet åtgärdade. Efter att hyresnämnden besiktigat lägenheten i höstas lovade hyresvärden bättring. Men trots att hyresvärden då lovade att åtgärda alla brister återstår en del. Därför vände sig hyresgästerna återigen, med hjälp av Hyresgästföreningen, till hyresnämnden för att utkräva vite på sammanlagt 22 000 kronor.
I sitt beslut konstaterar nämnden nu att bristerna kvarstår, däribland en knarrande altandörr, fönster som inte går att öppna och stänga och att husnummer saknas, men trots det får nu hyresvärden ytterligare sex veckor på sig att ordna bristerna. Och några böter blir det inte heller. Hyresgästen har inte blivit tillfrågad men ändå konstaterar hyresnämnden i sitt nya beslut att det kan vara så att hyresvärden inte fått tillgång till lägenheten när det har behövts och därför får hyresvärden Jakri AB en chans till.
– Jag är förvånad över beslutet. Enligt mig är det felaktigt. En hyresvärd ska inte bara kunna påstå något utan att behöva bevisa det. Men nu får vi verkligen hoppas att bristerna åtgärdas, säger Andreas Persson, jurist på Hyresgästföreningen.
Susanne Björkman Ragnarson, hyresråd i hyresnämnden, menar att det finns goda skäl att ge hyresvärden mer tid på sig.
– Vi har träffat hyresgästen och då uttryckte hon att att hon inte alltid kunde vara hemma, vilket är fullt rimligt. Dessutom var det en lång lista med åtgärder som kräver att hyresvärden anlitar olika typer av hantverkare. Därför går det inte att utesluta att det varit svårt att hitta tider som passar, säger Susanne Björkman Ragnarson.
Läs mer:
Jakri mötte klagande hyresgäster i hyresnämnden
Krav på Jakri till hyresnämnden