Hyresvärdar saknar laddstolpar till hyresgästerna
Just nu rullar det 88 107 laddbara bilar i Sverige. Av dem är 2081registrerade i Jönköping och 947 i Kalmar. Försäljningen av laddbara bilar ökar markant. Nyregistreringen av personbilar som drivs med el, (inklusive elhybrid och laddhybrid, etanol eller gas ) står för 19 procent av alla nyregistreringarna hittills i år. Under samma period var det bara 11,7 procent av nyregistreringarna som var laddbara.
Men för hyresgäster är laddmöjligheterna i bostadsområdena ytterst begränsade. Hem&Hyras kartläggning visar att endast 8 av 18 tillfrågade kommunala bostadsbolag i Jönköping och Kalmar erbjuder laddmöjligheter till sina hyresgäster. Ofta har de endast ett fåtal laddstolpar eller uttag att erbjuda.
– I befintliga lägenheter finns inte kapacitet för det. Då måste man gräva nya kablar, för de gamla ledningarna klarar inte av att leverera den ström som krävs, säger Mattias Benér, vd på Mullsjöbostäder.
Ett annat skäl till de få laddmöjligheterna är att installationskostnaden är dyr.
– Det är svårt att komma under 10 000 kronor för en laddbox på en vägg i ett garage. Laddstolpar på en markparkering kostar 30 till 40 000 kronor att installera, säger Tommy Johannesson, vice vd på Vätterhem.
Men den störst utmaningen, enligt Tommy Johannesson, är inte installationspriset utan elförsörjningen.
– Om väldigt många laddar samtidigt kan det bli problem med kapaciteten. Nätet är inte utbyggt för att försörja ett helt land av elbilar.
Låg efterfrågan är en annan orsak till att få värdar installerat laddmöjligheter. Men flera förutspår en ökning framöver.
– När vi började installera laddplatser för tre år sedan så var efterfrågan inte så stor. Sedan dess har efterfrågan konstant ökat och nu kommer det betydligt fler förfrågningar, men vi har fortfarande flera lediga laddplatser. Vi tror att efterfrågan kommer öka väldigt mycket de närmaste åren i takt med att elbilarna blir billigare och det kommer fler modeller, säger Thom Renström på Kalmarhem.
Källa: Hem & Hyra