Annons

Bo betalade 910 kronor för ett rent vattenlås – andra får det gratis i värdarnas avgiftslotteri

Nyheter Stopp i vasken och svårt att rensa vattenlåset? Har du tur så är det bara att ringa hyresvärden och få det fixat gratis. Har du otur, däremot, så får du ingen hjälp alls – eller en saftig faktura. Hem & Hyra kan visa hur det kan kosta många, sura hundralappar om du behöver hjälp av värden.
Bild på Bo Nåbäck och ett vattenlås med en prislapp på, där det står 910 kronor.
Foto: André de Loisted
Bo Nåbäck har fått betala tusenlappar för att få hjälp att rensa vattenlås och byta lysrör.

Att bo i hyresrätt kan vara bekvämt. Om något krånglar i lägenheten är det bara att felanmäla, sedan tar hyresvärden hand om problemet.

Många tycker att just detta är den stora fördelen med att hyra i stället för att äga sin bostad. Och i bästa fall fungerar det så, men det är långt ifrån alla som kan få hjälp från värden. Det beror helt på vem man hyr av.

Läs ocksåTar 675 kronor för att rensa vattenlås - värdens kommentar: "Finns en rättvisa i att ta betalt"Foto på ett vattenlås och på Eksjöbostäders vd Simon Lanz.

Det har Bo Nåbäck, 65, blivit varse. I våras fick han hjälp av fastighets­skötaren med att byta lysrör i ­badrumsskåpet. Strax därefter kom fakturan: 1 119 kronor.

Bo Nåbäck, tvådelad bild med porträtt framifrån på Bo Nåbäck och bild på när han förflyttar sig från toaletten, sittande på sin rollator.
Bo Nåbäck inte kan stödja på benen och tar sig fram sittande på sin rollator.

– En sådan räkning är godnatt för mig. Det blir fattigt som fan, jag får dra in på maten och leva på makaroner och ris, säger han.

Höften riskerar att lossna

Bo Nåbäck bor en trappa upp i en röd tegellänga i skånska Örkelljunga. Svår artros i alla leder gör att han inte kan gå i trappan och det senaste året har han i princip inte kommit utanför dörren. I stället håller han sig i lägenheten och pysslar med sin samling av modellbilar och leksaker.

Artrosen innebär att han inte kan stödja på benen. Varje belastning ”känns som att sticka en glödande kniv rakt in i knät”. Därför tar han sig fram i lägenheten sittande på en rollator. Och trots tunga mediciner spänns ansiktet av smärta när han med armkraft häver sig från rollatorn över i en köksstol.

Tidigare i livet var det inte några problem för Bo Nåbäck att fixa praktiska saker i lägenheten själv, men numera är mycket omöjligt. Varje rörelse är en plåga och dessutom riskerar ena höften att lossna.

– Den har gått ur led 23 gånger på ett år. Senast hände det för två veckor sedan. Då är det ambulans som gäller, de söver ner mig och rättar till höften. Det är ingen höjdare, säger han.

Läs ocksåJens betalar extra för att kunna boka tid i tvättstugan: ”Borde ingå i hyran”Jens Busch Lidingö
Bo Nåbäck sitter i köket med rollatorn vid sidan
Tidigare har Bo Nåbäck bland annat sysslat med styrkelyftning. Nu har han svåra smärtor och behöver hjälp med många sysslor.

Den tidigare hyresvärden hjälpte till gratis med sådant som Bo Nåbäck inte längre klarar av. Men 2020 såldes tegellängan i Örkelljunga och en ny fastighetsägare, 3Hus, tog över. Nu började det kosta pengar att få sådan service.

Ett par månader efter det dyra lysrörsbytet i våras blev det stopp i handfatet. Fastighetsskötaren fixade det snabbt, men sedan kom nästa chock. Fakturan från 3Hus hamnade på 910 kronor.

– Över 900 spänn för en kvarts ­arbete! Det är helt sinnessjukt ju, ­tycker Bo Nåbäck.

Läs också"Inte klokt": 888 kronor för att byta ett lysrör – värden backade och sänkte priserna

Hyresvärdarnas avgifter varierar

Hem & Hyra har gjort en landsomfattande kartläggning av hur hyresvärdar hanterar sådant som att byta lysrör, rensa vattenlås eller byta säkring hos sina hyresgäster. 81 procent av de kommunala bostadsbolagen har svarat och det visar sig att de kan ha extremt olika inställning.

Somliga ser det som en självklar ­service att hjälpa sina hyresgäster. ­Andra tycker det är lika självklart att de boende måste sköta allt sådant själva.

Ytterligare en grupp, ungefär 30 procent, erbjuder tjänsterna, men tar betalt.

Bland de hyresvärdar som tar betalt varierar avgifterna från 25 kronor till många hundra. Branschorganisationen Sveriges allmännytta rekommenderar sina medlemmar att ta ut en timpenning på 581 kronor plus material, men det är en vägledning som bara ett dussintal av dem har hörsammat. Hur stor fakturan blir liknar mer ett lotteri:

Annons
  • Byte av ett lysrör kan kosta allt från 40 till 719 kronor. Snittpriset ligger på 318 kronor.
  • Att få ett vattenlås rensat går på mellan 200 och 675 kronor. I ­genomsnitt 397 kronor.
  • Rensning av en golvbrunn kostar från 200 till 726 kronor, med ett snitt på 404 kronor.

Allt enligt de kommunala bostadsbolagens svar.

Eksjöbostäder tar ut mest av alla för att rensa vattenlås hos sina hyresgäster. Vd Simon Lanz försvarar avgifterna.

– Det ingår i hyresavtalet att hyres­gästen ska göra vissa saker själv. Om ­hyresvärden ändå gör det gratis så innebär det att de andra hyresgästerna finansierar det med sin hyra. Så det finns en rättvisa i att ta betalt.

Hälften hjälper gratis vid behov

Samtidigt hjälper över hälften av bolagen till med dessa saker utan att ta ut någon avgift alls. En del av dem påpekar att de inte egentligen erbjuder sådana tjänster, men i undantagsfall gör dem ändå, gratis.

Foto på ett vattenlås under diskho, med hinkar under.
Att rensa vattenlåset under diskhon är hyresgästens ansvar, men hälften av hyresvärdarna gör det ändå, en del av dem endast för hyresgäster som är äldre eller har funktionshinder.

”Det är saker som hyresgästen ansvarar för men vi hjälper ibland till om hyresgästen av någon anledning inte klarar av det, till exempel på grund av ålder, sjukdom eller annat. Självklart ser vi till att hålla en god kundrelation”, skriver Tobias Odsvik, vd på Sandshultsbostäder och Toarpshus i Borås.

Flera bostadsbolag hjälper till för att det ska bli rätt gjort. Annars finns risk för vattenskador och fler felanmälningar. Malin Pethrus, pressansvarig på Bostadsbolaget i Göteborg, skriver att det vi frågar om är väldigt vanliga problem som hyresvärden egentligen inte ska åtgärda eftersom det är hyresgästens ansvar.

”Men med erfarenhet av att hyresgäster inte har någon aning om hur man utför dessa på korrekt sätt, så utför vi dessa.”

I andra änden av serviceskalan finns ungefär 20 procent av de kommunala bostadsbolagen, som över huvud taget inte erbjuder dessa tjänster. Hyresgästerna får ordna det själva eller anlita någon annan.

”Smidigt och problemfritt”

Hem & Hyra har även ställt samma ­frågor till landets 15 största privat­värdar, med tillsammans över 250 000 lägenheter. Ingen av dem har svarat. Men de räkningar som Bo Nåbäck i Örkelljunga fått, visar att de i vissa fall kan ta ut ännu högre avgifter.

Hans hyresvärd 3Hus utlovar visserligen ett bekvämt boende på sin hemsida.

Skärmbild från 3hus som lovar problemfritt boende, samt kontoutdag med betalning på 11
3Hus skriver på sin hemsida att ”du får underhåll, reparationer och service på köpet”. Men Bo Nåbäck fick betala 1 119 kronor hjälp med att byta lysrör i badrummet.

”Att bo i våra hyresrätter är smidigt och problemfritt. Du betalar för boendet och får underhåll, reparationer och service på köpet. Vi åker helt enkelt hem till dig och fixar trasiga frysar, krånglande spisar, läckande kranar och annat trist som kan hända.”

Men det innebär alltså inte att allt är gratis. Karin Lindström, administrativ förvaltare på 3Hus, tycker det är rimligt att hyresgästerna får betala för lampbyten och avloppsrensningar.

– Ja, det tycker jag. Det ingår i hyresgästens vårdplikt att hålla efter sitt eget. Annars skulle fastighetsteknikern inte ha annat att göra än att springa och rensa folks vattenlås.

Vill inte göra skillnad på hyresgäster

Hon tycker inte att de kan göra ­undantag om hyresgästen på grund av ålder eller sjukdom inte klarar av ­åtgärderna själv.

– Det är inte riktigt rätt att göra skillnad på hyresgäster. Om somliga ska få hjälp gratis, men andra ska behöva betala, det är lite svårt att försvara.

Annons

Hur hög timtaxa 3Hus tar ut vill hon inte avslöja. Inte heller vill hon gå in på hur Bo Nåbäcks två senaste fakturor kunde hamna på över 2 000 kronor tillsammans.

– Det är en sak mellan oss och hyresgästen. Men de allra flesta människor har någon runt omkring sig som skulle kunna hjälpa dem. Och att torka ur sitt hår ur vasken, det borde alla kunna göra, säger Karin Lindström.

Eget ansvar att hålla rent

Formellt har hyresvärdar ingen skyldighet att hjälpa till med igensatta handfat eller lampbyten. Visserligen ska fastighetsägaren, enligt hyres­lagen, se till att bostaden är fullt brukbar, men hyresgästen har ansvar för den löpande skötseln och att hålla rent.

Var ansvarsgränserna i praktiken går måste bedömas från fall till fall, enligt Niclas Sundell, förbundsjurist på Hyresgästföreningen. Att byta lysrör eller glödlampor är till exempel hyresgästens ansvar, men kanske inte om de sitter väldigt illa till och är invecklade att byta.

– Det ska vara möjligt för en vanlig hyresgäst att göra. Ett fläktfilter, till exempel, tar man själv och rengör, men inuti fläkten kan det finnas andra delar som man behöver skruva bort för att rengöra. Då är det snarare hyresvärdens ansvar.

Halvkropps porträttfoto på Niclas Sundell, jurist, i denimblå skjorta och kortklippt cendréfärgat hår, i ett stort rum med ljusa bord och röda och svarta stolar i oskärpa bakom. Niclas Sundell säger att man kan argumentera för att det krävs tillstånd för att installera ett element som är så tjockt att ens säng inte får plats.
Niclas Sundell, förbundsjurist på Hyresgästföreningen, uppmanar hyresgäster att jämföra priser.

I enkäten påpekar också flera bostadsbolag att de åtgärdar stopp som sitter nere i rören om inte hyresgästen har orsakat det. Men vattenlås och golvbrunn ska hyresgästen löpande hålla rena, även om inte alla kan rensa själva.

– Om man inte kan det så får man leja någon, kanske veteranpoolen eller någon fixartjänst, eller så får man betala hyresvärden om de erbjuder sådana tjänster, säger Niclas Sundell.

I vår enkät kan vi se att hälften av de kommunala bostads­bolagen ändå gör sådant gratis. Bland dem som tar betalt kan det kosta ­väldigt olika. Får hyresvärdarna göra hur de vill och ta hur mycket betalt som helst?

– Ja, det får de. Men det är också fritt för dig som kund att jämföra priser och anlita någon annan, säger Niclas Sundell.

Fler hyresvärdar inför avgifter

69 procent av hyres­värdarna som har svarat på Hem & Hyras undersökning uppger att de länge har tillämpat samma principer när det gäller avgifter för tjänster. ­Antingen har de alltid hjälpt till gratis, eller så har de aldrig erbjudit sådan service.

Men man kan samtidigt ana en utveckling mot fler avgifter. Bland dem som tar betalt har tio börjat göra det nyligen. Ytterligare minst tolv kommunala bostadsbolag har planer på att införa avgifter för sådant som de gör gratis i dag.

Bo Nåbäck i Örkelljunga tycker att även om hyresvärden har rätten på sin sida, så borde de kunna göra undantag eller åtminstone hålla nere priset. En gång har en granne kunnat rensa vasken för ett par hundralappar, men annars är det svårt att få hjälp. Hemtjänsten gör mycket annat, men inte den typen av sysslor. Att anlita en firma skulle bli för dyrt.

Bild utifrån på Bo Nåbäck som sitter vid sitt köksfönster. Ute snöar det.
Bo Nåbäck bor en trappa upp och kan inte ta sig ut ur sin lägenhet. ”Det är tråkigt, men man vänjer sig”, säger han.

Han har levt på sjukersättning sedan 2013 och har inte haft möjlighet att spara ihop någon buffert för oväntade utgifter.

– Det här drabbar gamla och handikappade, som inte kan hålla på och klättra eller krypa runt själva. Och det är samma personer som ofta inte har så mycket pengar.

Läs också Kalmarhem kräver plötsligt straffavgift  Studentnation tar ut avgift för andrahandsuthyrning - saknar stöd i lagen

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.