Hyresvärden monterade bort dörrbromsen – Marianne, 88, föll och skadades allvarligt
– Det här har förändrat mitt liv. Jag orkar inte gå längre sträckor längre, och eftersom jag inte har någon ordentlig känsel i fötterna kan jag inte köra bil. Förut klarade jag mig helt själv. Nu är det svårt att bara gå och tvätta, och jag behöver hjälp av familj och vänner för att kunna handla mat, säger Marianne Nordhausen.
Olyckan inträffade den 30 januari i år. Det var en blåsig dag i Halland.
Marianne Nordhausen, 88, skulle lämna hemmet på Apelvikshöjd i Varberg, där hon bott sedan 1997, för att åka och handla.
”Skrek rätt ut”
På vägen till garaget tog hon med sig soppåsen, som hon slängde i soprummet.
– När jag gick ut kände jag en stark knuff i ryggen som fällde mig till marken. Det gjorde fruktansvärt ont. Jag kunde inte röra mig och bara skrek rätt ut, säger Marianne Nordhausen.
Vinden hade ryckt tag i den tunga dörren till soprummet, som smällt igen med en våldsam kraft. Fallet på den grusiga asfalten gjorde att Marianne krossade armbågen och fick en fraktur på nyckelbenet. Men värst av allt var att hennes höftprotes förstördes.
En månad på sjukhus
En ny, mer komplicerad protes med större kula var tvungen att opereras in. Marianne Nordhausen fick tillbringa en månad på sjukhus och hade svåra smärtor. När hon kom hem igen var hon långt ifrån återställd.
Hon har tvingats skaffa en ny vårdsäng och fått lära sig gå igen med rullator. Det dröjde till efter midsommar innan hon kunde säga upp hjälpen från hemtjänsten.
Armen har inte full funktion än, men den har ändå återställts bättre än höften och benen.
När Hem & Hyra besöker henne har Marianne Nordhausen nyss fått en elektrisk skoter som står parkerad i hallen. Det är inte helt lätt att passera den med rullatorn.
Dörrbromsen urkopplad
Armen till dörrbromsen på soprummets dörr var bortmonterad. Men det fanns ingen lapp med en varning. Det kunde Mariannes anhöriga konstatera direkt efter olyckan.
– När mina anhöriga kontaktade Varbergs bostad så fick de höra att Miljö och hälsa hört av sig till dem. Sophämtarna hade klagat på att dörren var för trög, säger Marianne Nordhausen.
Bara ett par dagar efter olyckan monterade Varbergs bostad upp dörrbromsens arm igen. Men Marianne har inte kunnat få klart besked om vem som fattat beslut om att den skulle plockas ner. Varbergs bostad har inte velat ta något ansvar för det som inträffat.
Möttes på sjukhuset
– Samma dag jag kom in på sjukhuset låg det en annan dam i sängen mittemot, som också bodde på Apelvikshöjd. Hon hade också fått en soprumsdörr på sig och skadat armen. Bevisligen skadar sig hyresgäster, men ingen vill stå för det, säger Marianne Nordhausen.
Hon betonar att hon alltid tidigare varit nöjd med sitt boende hos Varbergs bostad och att hon tycker hon har en fin lägenhet. Men attityden hon mött efter olyckan gör henne upprörd.
– Jag vill veta varför detta hemska hänt mig. Jag var så arg från början, men har man svåra skador och smärta blir man kuvad efter ett tag. Man orkar inte hålla på, säger Marianne Nordhausen.
Hon är medlem i Hyresgästföreningen och vände sig dit för hjälp. Men då fick hon besked att en skadeståndsprocess måste drivas som ett civilmål i tingsrätten. Förloraren får stå för rättegångskostnaden, en risk Marianne Nordhausen inte vågar ta.
”Tragisk olycka”
Johanna Johansson är fastighetschef på Varbergs bostad. Hon säger att dörrbromsens arm var nedplockad för underhåll vid tillfället. Hon betonar att det inte finns något lagkrav på att det måste finnas en dörrbroms på plats.
– Det som hänt är en tragisk olycka. Men vi kan inte spekulera i om olyckan skulle blivit mer eller mindre allvarlig om dörrarmen suttit uppe.
Vad fyller en sådan här dörrbroms för funktion?
– Funktionen är att den ska hindra dörren från att slå igen, den ska bromsa farten. Men även om dörrarmen sitter på plats så är det problem när det blåser. Det kan på sätt och vis ge en falsk trygghet att den finns där.
Kan man tänka sig att dörren slagit igen mindre hårt och snabbt om dörrarmen suttit på plats?
– Det kan vi som sagt inte spekulera i.
Har ni dragit några lärdomar av det som hänt?
– Vi har inte dragit några speciella slutsatser. Vi satte tillbaka dörrarmen kort efteråt. Men som sagt så går det inte att veta om det här hade hänt även om den suttit där vid tillfället.
Ser Varbergs bostad att ni har något ansvar för den här olyckan?
– Nej, det gör vi inte. Som vi ser det är det just en tragisk olycka och ett försäkringsärende, säger Johanna Johansson.
Hon känner inte till några andra liknande fall i Varbergs Bostads bestånd.
Ofta kraftigt drag
Marianne Nordhausen säger att det ofta blir ett kraftigt vinddrag precis utanför soprummet när det blåser. Men hon tycker det är fel att skylla olyckan bara på det.
– Då är det ju ännu mera nödvändigt att man har ett reglage på den tunga metalldörren. Jag har fått bestående men av det som hänt. Det går inte att ändra. Men den här förnekelsen har gjort det ännu jobbigare, säger Marianne Nordhausen.
”Sannolikt lindrigare”
Så hur stor skillnad gör en dörrbroms egentligen? Hem & Hyra ställde frågan till Habo, ett av de svenska företag som säljer dörrbromsar.
Där säger sortimentschef Marie Jonsson att syftet med en dörrbroms är att hindra dörren från att slå igen hastigt.
Kan en dörrbroms förväntas förhindra olyckor? I så fall hur pass mycket?
– Det är svårt att säga hur mycket, det beror på typ av dörr i kombination med vald typ av dörrbroms. Vid en mycket kraftig vind kanske en olycka inte helt kan förhindras men den blir sannolikt lindrigare, säger Marie Jonsson.
Kopplar in advokat
Det finns tidigare rättsfall som slår fast att fastighetsägare kan ha ansvar om personer skadas av dörrar utan broms.
Bland annat en dom från Högsta domstolen där en man fick skadestånd efter att en dörr i ett köpcentrum slagits upp av vinden och fällt honom till marken.
Efter att Hem & Hyra ringt Varbergs Bostad och ställt frågor om olyckan så har bolaget nu anlitat en advokatbyrå och skickat en skrivelse till Marianne Nordhausen och hennes ombud på Hyresgästföreningen.
”Pengar de kunnat ge hyresgästen”
Varbergs Bostad fråntar sig allt ansvar och skickar även med ett sakkunnigutlåtande om att det saknas krav på dörrbromsar i lagar och byggnormer.
Kajsa Widbom Lundin är processjurist på Hyresgästföreningen Västra Sverige.
– Det är tråkigt att ett allmännyttigt bolag som Varberg Bostads AB, i stället för att försöka skapa goda relationer med sina hyresgäster, lägger resurser på advokater och sakkunnigutlåtanden. Det är pengar som hyresvärden i stället hade kunnat ge till hyresgästen, säger Kajsa Widbom Lundin.
LÄS MER: Du ska inte betala när olyckan beror på värdens slarv