Hyresvärden om Lenas skräckdygn på toaletten: ”Helt fruktansvärt”
Det var på juldagen som Lena gick in på toa och låste om sig. Det skulle hon aldrig ha gjort. För toalettdörren gick i baklås och ingen hörde Lenas skrik på hjälp. Först efter fyra dygn bröt hennes barn upp dörren, då var hon förvirrad och svag. Kanske hade allt kunnat undvikas om hyresvärden MKB lyssnat på hennes önskan att få det krånglande låset fixat.
Enligt låsmästaren Martin Järbur, vd på Sveriges lås- och säkerhetsleverantörers riksförbund, är det ovanligt att enklare lås som toalås går sönder. Men det händer. Livslängden för ett sådant lås är normalt omkring tjugo år. Sedan bör man helst byta ut det. Och det gäller särskilt om det börjar krångla, som i fallet med Lenas lås.
– Om man märker att det börjar kärva behöver man åtgärda det med en gång. Ett lås är en mekanisk konstruktion med rörliga delar. Om någon av delarna är utslitna, går sönder eller lossnar så kommer låset sluta funka som det är tänkt eller rent av haverera. Underhåll är därför inget man ska vänta med. Löpande underhåll är dessutom viktigt för att produkten ska hålla hela sin förväntade livslängd, säger Martin Järbur.
”Låset kärvade inte när husvärden var där”
Enligt MKB var låset inte särskilt gammalt utan blev utbytt ut i samband med en badrumsrenovering för ungefär tio år sedan. Trots att Lena påtalade att det var trögt och krånglade menade vaktmästaren att det fungerade som det skulle. Det slutade med att hon satt inlåst i fyra dygn. Hennes vuxna barn totalförstörde dörren för att kunna rädda henne. Nu har hyresvärden MKB bytt ut dörren men Lena tycker inte att hon har fått tillräcklig med upprättelse.
– Jag skulle vilja ha ersättning för lidandet, både det fysiska och psykiska. Någon typ av upprättelse tycker jag att jag är värd, säger hon.
MKB beklagar det som har hänt men menar att låset fungerade vid en kontroll och har sagt nej till att kompensera Lena ytterligare.
– MKB fattade beslut efter att det hänt om att det inte skulle utgå någon kompensation till kunden, säger Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB.
Varför inte?
– Jag vet inte riktigt varför. Men jag tror att det hänger ihop med vem som har ansvar för vad. Lena gjorde rätt i att påpeka att låset kärvade. Men det kärvade inte när husvärden var där.
Vad menar du med ”vem som har ansvar för vad”? Lena sa ju ifrån.
– Det var bra att hon påpekade det. Och sedan gjorde husvärden bedömningen att låset fungerade även om det var lite trögt. Men i vissa fall när man gör en felanmälan så har man det skriftligt och det är bra att ha.
Borde hon ha felanmält det på något annat sätt?
– Jag menar generellt att om något inte fungerar så ska man felanmäla det. Sedan förstår jag att hon passar på att påtala det när husvärden ändå är där i ett annat ärende.
– Och jag förstår att den här upplevelsen har varit helt fruktansvärt. Stackars människa som har drabbats av detta. Jag tror att alla kan sätta sig in i det.
Men hade det gjort någon skillnad om hon felanmält på ”rätt sätt” eller inte?
– Jag kan inte svara på det.
”Vi kontrollerar inte alla lås”
I det här fallet var det barnen som saknade Lena och som till slut kunde hjälpa henne ut, men man kan också tänka sig liknande situationer som kan få betydligt mer drastiska följder.
– Ja, det är fruktansvärt.
Vilket är ert ansvar för att toalettlås fungerar?
– Vi har ansvar för vissa saker som vi måste kontrollera. Det kan vara rökluckor och ventilation. Att kontrollera alla toalettvred eller lås gör vi inte och det är inte något vi har ansvar för att göra heller. Men har man något i sin lägenhet som inte fungerar då har man ansvar för att felanmäla det. Och det kan vara om låset inte funkar till exempel.
Men Lena påtalade att det inte fungerade som det skulle.
– Det är bra att hon påtalade det för husvärden. Men när han testade det så fungerade det.
Vd:n för på Sveriges lås- och säkerhetsleverantörers riksförbund menar att krånglade lås ska lagas eller bytas ut. Vad tänker du om det?
– Jag tänker att han säkert har rätt. Det är något vi får ta med oss. Nu har denna tragiska händelse redan hänt och vi drar också lärdomar av det.
Kommer ni att se över era rutiner?
– När en sådan här sak händer så är det alltid något vi måste diskutera. Jag kan inte säga nu om vi kommer att förändra våra rutiner men vi kommer att prata igenom det.
Lena tycker att ni borde kompensera henne.
– Jag kan förstå att hon tycker det.
Men det är inte aktuellt?
– Ja, det var inte aktuellt i alla fall. Och jag kan inte lova något för det är inte jag som fattar de besluten. Men nu när du ringde till mig fick jag reda på det och det kommer att bli en diskussion internt, säger Margaretha Söderström.