Mats drabbad av värd som alltid kuggar städning – ”Helt extremt”
Redan för fem år sedan när Mats Konrad flyttade in i sin lilla etta i centrala Vimmerby varnade flera personer honom för värden som är ökänd för att krångla i samband med utflyttning.
– Då tänkte jag att de överdrev och att ”så besvärligt kan det inte vara”.
Under de följande åren var han som hyresgäst tvärt om mycket nöjd med Mej förvaltning AB och tyckte att de hade ett trevligt bemötande.
– Om det uppstod problem var de snabba med att åtgärda dessa, säger Mats Konrad.
När han flyttade ut i slutet av november 2020 besannades däremot vännernas farhågor med råge.
– Det hela började redan när jag sa upp lägenheten och genast fick en taxa på vad det skulle kosta om flyttstädningen underkändes. För min lilla etta på 45 kvadratmeter låg priset på 4 500 kronor, medan det för de större lägenheterna gick upp till 10 000 kronor.
Med hänvisning restriktioner under coronapandemin ville fastighetsägaren Maj-Lis Liljeblad inte heller att han skulle närvara vid städbesiktningen. Detta respekterade Mats Konrad, men när han kom tillbaka till lägenheten efter besiktningen fick han en chock. På diskbänken låg ett besiktningsprotokoll med ett 20-tal punkter på vilka städningen blivit underkänd.
– Jag tänkte att det här är ju sinnessjukt. För trots att jag hade städat i flera dagar, och dessutom tagit hjälp av en vän som själv är fastighetsskötare, var ingenting godkänt.
Dessutom hade de som gjort besiktningen lämnat papperstussar med smuts på runt om i lägenheten.
– Min gissning är att tussarna skulle illustrera hur smutsigt det var, men det är bara en gissning då de aldrig gav någon förklaring eller återkoppling kring dessa, säger Mats Konrad.
I det omfattande protokollet räknades allt från bänkskivor till toastol upp, dessutom angavs många generella saker som ”golv” och ”fönsterkarmar”.
– Min första tanke var att det måste blivit något fel ”är det verkligen min lägenhet de har besiktigat?” Jag hade ju till exempel inte nöjt mig med att bara torka av utan till och med slipat om och oljat in bänkskivorna.
Mats Konrad kontaktade därefter Maj-Lis Liljeblad och bad om ett möte, där de tillsammans kunde gå igenom protokollet så hon fick förklara, men detta ville hon inte gå med på. Han fick heller aldrig något svar på sina skriftliga frågor. Då bombarderade han i stället värden med bilder från lägenheten och hotade med att ta ärendet vidare.
– Jag insåg att det inte går att gulla med dem för då äter de upp dig.
Svaret blev tystnad och vid överlämningen av nycklarna sa värden inget om punkterna i besiktningsprotokollet.
– Det var lite stelt, men hon var tydlig med att jag inte skulle behöva höra ifrån dem igen. Tyvärr lämnar det hela ändå en fadd eftersmak eftersom jag vet att jag inte är den enda som drabbats. Min teori är tyvärr att de systematiskt underkänner alla flyttstädningar.
Hem & Hyra har även varit i kontakt med fastighetsägaren som inte vill svara på våra frågor om deras påstådda system. Däremot är hon tydlig med att deras fokus ligger på den som ska flytta in: ”Angående städning vid avflyttning är vår ambition att inflyttande hyresgäst ska mötas av en städad lägenhet och inte behöva börja med att städa sitt nya boende. Vi har enbart fått god respons från inflyttande hyresgäster angående detta.”
Men även om de inflyttande hyresgästerna är nöjda tycks missnöjet utbrett bland de som flyttar ut. Förutom Mats Konrad har Hem & Hyra varit i kontakt med ytterligare två tidigare hyresgäster som anonymt berättat om hur deras flyttstädningar underkänts trots att de anlitat professionella städföretag.
När vi ringer runt till företag som utför flyttstädningar i Vimmerby bekräftar de bilden av Maj-Lis Liljeblad som en nitisk fastighetsägare som ofta underkänner städningarna och tre av dem berättar anonymt om sina upplevelser.
– Det går inte att göra henne nöjd. Trots att vi avsatt extra lång tid och städat väldigt noggrant har städningarna inte blivit godkända. Efter hennes besiktningar har vi fått ett helt A4-ark med anmärkningar på saker som hon påstår att vi missat, säger en städare som vill vara anonym.
Enligt städaren är det ovanligt att de får några nedslag alls på sina städningar, och då det sker hos andra fastighetsägare rör det sig i de flesta fall om någon enstaka detalj som missats.
– Men här har det varit helt extremt och jag har aldrig stött på något liknande under mina 40 år i branschen. Inte ens efter att vi har varit där och gjort om det så har hon varit nöjd.
Eftersom städfirman jobbar mot en garanti har de inte bara tvingats göra om de underkända städningarna, de har dessutom tvingats göra avdrag på sina fakturor motsvarande det bötesbelopp som hyresgästerna fått.
– Det är inte är så kul att gå med brakförlust och eftersom vi uppenbarligen inte kan göra henne nöjd har vi bestämt oss för att tacka nej på förfrågningar från hennes hyresgäster, säger städaren.
Hem & Hyra har varit i kontakt med Maj-Lis Liljeblad som inte vill kommentera eller bemöta städfirmornas uppgifter. Från hennes perspektiv är syftet med besiktningen endast att den hyresgäst som flyttar in ska kunna känna sig nöjd med städningen.
Susanna Skogsberg, förbundsjurist på Hyresgästföreningen, konstaterar att det är vanligt med tvister när det gäller flyttstädning.
— Det är väldigt olika hur fastighetsägare bedömer städning. Men det här exemplet låter inte som ett rimligt beteende från hyresvärdens sida, säger hon.
Hon ger rådet att alltid städa mycket noggrant vid utflyttning och gärna ta ett varv till när man egentligen känner sig nöjd för att vara på den säkra sidan. Det är också bra att dokumentera städningen och att det är rent, till exempel genom att fotografera och gärna även filma med mobiltelefonen så detaljerat som möjligt.
— Om det blir en process så är det hyresvärden som ska bevisa att du har slarvat.
Den som trots noggrann städning krävs på ersättning kan bestrida kravet och det är då upp till hyresvärden att eventuellt driva ärendet vidare till tingsrätten.
— Om man får ett krav från hyresvärden så bör man prata med Hyresgästföreningen, för om det skulle vara så att tingsrätten kommer fram till att det faktiskt finns fog för kravet så kan man åka på att betala motpartens rättegångskostnader och då blir det ännu dyrare. Därför är det bra att diskutera med en jurist, säger Susanna Skogsberg.
- Det står inte i någon lag hur en flyttstädning ska göras eller ens att du som hyresgäst måste städa din lägenhet när du flyttar ut. För att en hyresvärd ska kunna kräva det av dig, och kräva dig på ersättning om städningen inte är tillräckligt bra utförd, så måste det finnas ett avtal om det. Oftast står det i hyreskontraktet, men hyresvärden och hyresgästen kan också komma överens om det på annat sätt. Olika hyresvärdar ställer olika krav.
- Om du och värden är oense om bedömningen av flyttstädningen kan du som medlem i hyresgästföreningen få hjälp med att kontakta värden och bestrida en eventuell faktura.
Källa: Hyresgästföreningen