Hyresvärden tar inget ansvar för usel mobiltäckning – ”Folk tror att man ringer från en bunker”
Det är en vardagskväll efter jobbet och Laura Purdy och Malin Karvonen har dragit på sig Hyresgästföreningens reflexvästar för att ge sig ut och knacka dörr. Hittills har de gått igenom två hus och av de som varit hemma har alla utom en skrivit på namnlistan som sedan ska överlämnas till hyresvärden Lulebo.
Mobiltäckningen i hyreshusen på Lävägen är omvittnat dålig och har varit det i flera år.
– Vissa får gå ut på balkongen för att prata i telefon. Problemet finns oavsett vilken telefonoperatör som hyresgästen använder sig av. Jag brukar själv sitta på ett visst ställe i soffan, går man ut i köket så försvinner ljudet, berättar Malin Karvonen.
– Grannar vi har pratat med är oroliga att ett viktigt samtal, kanske till 112, ska brytas mitt i. Det är inte acceptabelt, säger Laura Purdy.
Tanken på att göra en gemensam aktion föddes på ett bostadsmöte för Björkskatans lokala hyresgästförening.
– Det var flera som pratade om den dåliga mobiltäckningen på mötet. Sedan är ju både Malin och jag ganska föreningsaktiva och har knackat dörr tidigare i många sammanhang, säger Laura Purdy.
En misstanke de har är att det kan ha blivit värre efter fönsterbytet för några år sedan.
Några av deltagarna som var med på mötet berättade att de har hört av sig till hyresvärden, men de tror att det ska få större effekt och sätta mer press på hyresvärden om de samlar ihop så många namn som möjligt.
– Tillsammans är vi starka, säger Laura Purdy.
Nästa person som öppnar sin dörr är Helena Larsson. Så fort hon får höra vad det handlar om skriver hon på.
– Folk brukar säga att det låter som att jag bor i en Kumlabunker, säger hon.
Helena Larsson berättar att när hon bodde i stan tidigare var det stor skillnad. Det är sedan hon flyttade hit som folk började få svårt att höra vad hon sa.
– Och jag har ju inte bytt mobiltelefon, utan har samma som där jag bodde förut.
Men när Hem & Hyra kontaktar Carl-Axel Sundbaum, fastighetschef vid Lulebo, vill han inte ta på sig ansvaret för den dåliga mobiltäckningen på Lävägen.
– Det är ju ett avtal man har med sin teleoperatör, inte med oss, och det är den vägen man ska gå. Vi har inga mobiltelefonabonnemang.
Han berättar att han har forskat lite i ämnet och att problem med mobiltäckning kan ha olika orsaker. Det kan handla om byggnadens konstruktion – nya, moderna hus kan ha välisolerade fasader och fönster som sparar energi men samtidigt dämpar mobilsignaler.
Den omgivande miljön, husets läge och höjd, hinder mellan huset och basstationen och avstånd till basstationen påverkar.
Dålig mobiltäckning kan också bero på ett överlastat mobilnät, modellen på telefonen och vilken operatör och vilket abonnemang man har.
Lulebos fastigheter på Lävägen är inte nybyggda och därför menar han att det är tveksamt om det är byggnadens konstruktion som är avgörande för mobiltäckningen.
– I våra lägenheter ingår däremot internet med en kapacitet på upp till 100 megabit vilket gör det möjligt att, utan extra kostnad, använda IP-telefoni som ett komplement till mobiltelefonin.
I övrigt hänvisar han frågan om åtgärder för förbättrad mobiltäckning till de operatörer som kunderna använder sig av.
– Meddela din operatör att du upplever dålig täckning i ditt bostadsområde. Om många hör av sig så ökar chansen att operatören bygger ut sitt mobilnät i det området.
Andra tips han har är att skaffa en extern antenn som förstärker mobilsignalen utifrån, att byta telefon eller att byta operatör.
Carl-Axel Sundbaum tror inte att fönsterbytet har någon betydelse.
– Det är många år sedan vi bytte fönstren.
Malin Karvonen känner sig inte nöjd med Lulebos svar.
– Mobiltelefoni är en stor del av vår vardag i samhället. Vi anser att lägenheten inte är fullt brukbar för avsett ändamål då det är svårt att ringa eller ta emot samtal inne i lägenheten.
Hon påtalar att det är en allmän uppfattning idag att man ska kunna använda sin mobiltelefon i sin bostad, om det inte är särskilt dålig mobiltäckning i området där man bor.
– Det har framkommit att flera hyresgäster varit i kontakt med sina telefonoperatörer och blivit hänvisade att ta kontakt med Lulebo. Det verkar som att ingen vill ta ansvar.
Hon hoppas fortfarande att Lulebo ska agera i frågan.
Enligt Post- och telestyrelsen, PTS, finns det ingen reglering som säger att man har rätt till mobiltäckning överallt.
– Vad gäller hyresvärdens ansvar så framgår det av hyresavtalet, säger Petter Öhrn, pressansvarig.