Hyresvärden tog spisen från MS-sjuka Anna-Greta
En lördag för två veckor sedan, hämtades Anna-Gretas spis. Det var den lilla privata hyresvärden Kalars AB som hade bestämt att spisen skulle flyttas från Anna-Gretas lägenhet till en annan lägenhet i samma område.
– Deras utsände som hämtade den såg ut att skämmas och sa att värden sagt att jag ju ändå inte kan använda någon spis, så jag behöver ingen, berättar Anna-Greta.
Anna-Greta är rullstolsburen till följd av sin sjukdom multipel skleros, MS. Och det betyder alldeles riktigt, att hon många dagar inte kunde använda spisen.
– Har jag en bra dag, kunde jag använda den. Men jag har ju ofta vänner och mina barn på besök och de har använt den så det kändes förnedrande att de tog den från mig. De slår på en som redan ligger, säger Anna-Greta.
Och enligt Hyresgästföreningens jurist Ingemar Fornemo, spelar det ingen roll om hyresgästen kan använda sin spis eller inte.
– Jag trodde inte att jag hörde rätt när hon sa att de hämtat spisen. Det är en fruktansvärd sak att göra. Det saknar betydelse om du använder den eller inte. Man betalar för en lägenhet som är fullt utrustad. Säg så här: även om du är bortrest en månad så är det du som hyresgäst som betalar och har därför rätt att ha en fullgod lägenhet.
Anna-Greta har efter lång väntetid fått en bostadsanpassning av köket beviljad. Det betyder att det under våren kommer att bytas ut för att underlätta hennes funktionsnedsättning. När spisen hämtades den där lördagen, trodde hon att anpassningen skulle börja på måndagen. Nu har det gått över två veckor.
– Ska man säga något snällt om det här, skulle det möjligen vara att hyresvärden missförstått och trott att det går väldigt fort att bygga om och få ett bostadsanpassat kök. Men oavsett om det handlar om en eller två dagar – kan man inte göra så här. Det är svårt att hitta förmildrande omständigheter, säger Ingemar Fornemo.
Kalars AB ägare Susanne Larsson vill ogärna svara på Hem & Hyras frågor, men säger att det inte alls var hon som låg bakom att spisen hämtades. Det var i stället Anna-Greta som inte ville ha den.
– Anna-Greta använder inte spisen och är dessutom rullstolsbunden så det var av den anledningen. Det var inga konstigheter. Jag har pratat med Anna-Greta om detta så det ska nog vara lugnt, tror jag.
Anna-Greta säger att hon inte fick veta att den skulle hämtas.
– Okej. Fast det stämmer inte.
Har du skriftligt på att ni kommit överrens om att spisen skulle hämtas?
– Det är inte jag personligen som hämtat spisen. Det är andra som administrerat själva hämtningen. Så det kan jag inte svara på.
Men jag tänker på själva beslutet ATT den skulle tas bort.
– Ja … Det beslutet kommer sig av att Anna-Greta ska få en bostadsanpassning och att den spisen hon hade var helt ny och behövdes inte där. Den fick inte plats och då tyckte Anna-Greta att vi måste använda den på något lämpligare sätt.
Tyckte hon att ni skulle använda den på ett lämpligare sätt?
– Ja. Det tyckte hon ju absolut. Vi har ju diskuterat det här jättemycket.
Vad har du tänkt att ge för avdrag på hyran eftersom du hämtat spisen?
– Du får ursäkta mig. Jag kan inte svara på dina frågor. Jag måste kontakta Anna-Greta först.
Men du måste ju själv som hyresvärd veta vad ni redan har gjort och tänkt? Du måste väl veta om det finns något skriftligt och om du har bestämt att hon ska få en hyresnedsättning?
– Självklart, självklart är det så att Anna-Greta kommer att få en hyresnedsättning om det är så att hon upplever en brist i lägenheten. Givetvis. Men för att undersöka det här kommer jag att kontakta henne.
Men det spelar väl ingen roll vad hon upplever. Det är en brist rent juridiskt. Det är det väl du som tar beslut om?
-Ja, jag förstår, jag förstår. Och Anna-Greta kommer att bli kompenserad. Självklart kommer hon att bli det. Hon kommer att tas omhand om på bästa sätt.
Tycker du att det var att ta hand om henne på bästa sätt att hämta spisen?
– Jag måste få lov att ursäkta mig nu och tack så mycket för ditt samtal. Hej då.
Buller, ohyra, felaktig temperatur, ett trasigt kylskåp är brister som kan ge rätt till nedsatt hyra.
Men bara från den dagen du kontaktat din hyresvärd.
Skriv gärna så du har bevis på att du påtalat bristen.
Sluta aldrig att betala hyran på eget bevåg.