ID-kontrollerad hyresgäst: “Det är klart att folk blir stressade”
Besöket från MKB:s utredare tar exakt tio minuter. Det första mannen gör när han stigit innanför dörren i lägenheten är att be om hyresgästens legitimation.
– Kan vi börja med att jag vill verifiera att du är [namn], säger han.
Utredaren fortsätter och noterar för sig själv att det finns en balkong i bostaden.
– Är det okej att titta?
Hyresgästen, som vi kallar Eli, bor i centrala Malmö och fick det första tecknet på att MKB hade startat en utredning en sen kväll tidigare i år när två personer från bostadsbolaget knackade på dörren.
– Jag öppnade inte. Jag brukar inte göra det när jag inte väntar besök. De enda som brukar komma på det sättet är Jehovas vittnen, säger Eli.
Några dagar senare kom ett brev från MKB. Budskapet: “ta lägenheten i besittning” eller säg upp ditt kontrakt och flytta.
– De hade tydligen varit där en söndag också när jag inte var hemma, och kollat in i brevinkastet och sett post på golvet som jag inte tagit bort. Det var samhällsinformation och sådant som låg där, säger Eli.
I den senare kontakten med MKB framgick det att hyresvärdens intresse grundade sig i en anmälan, ett tips om Eli. Men från vem eller vad det gick ut på framgick inte.
– Jag kände att det var någon som ville ha bort mig, MKB eller någon granne, och det var jobbigt. De sa på telefon att de ville träffa mig hemma och att jag skulle visa legitimation. Och att om jag inte hade något att dölja så borde jag inte tycka att det var jobbigt.
Eli berättar om bekanta som har nyckel till lägenheten eftersom det kan vara praktiskt om man behöver hjälp. Dessa har egna lägenheter där de bor och är folkbokförda men vistas ofta i MKB-lägenheten. Det kan vara bakgrunden till MKB:s anmälan, spekulerar Eli som står fast vid att ingen annan bor i lägenheten.
En tid efter brevet dök en man från MKB upp hemma i lägenheten, som avtalat. Eli hade förberett sig och spelade in samtalet. Mannen kontrollerade Elis legitimation och tittade snabbt runt i lägenheten.
– Anledningen är som sagt att vi har fått in en anmälan och måste granska, utreda, att det är korrekt person som bor i lägenheten. Det är det enda uppdrag jag gör i företaget, säger MKB:s utredare på inspelningen.
Tipset går ut på att Eli inte bor i lägenheten förklarar utredaren som vill ha namn på grannar som han kan prata med. Han informerar om regler, drar anekdoter om skenuthyrningar och berättar om ny lagstiftning som kommer till hösten och som kan sätta fuskande hyresgäster i fängelse. Sedan lovar han att återkomma, tackar för besöket och går.
Vad som har hänt med MKB:s utredning och om den fortfarande pågår vet inte Eli idag.
– Jag kan väl släppa in MKB om de kommer igen. Annars får de ta det vidare. Bevisbördan ligger på dom och jag känner mig ganska trygg.
Eli läste på om sina rättigheter men tror inte att alla hyresgäster i Malmö har lika lätt att ta reda på vad som faktiskt gäller när de blir ifrågasatta.
– Det är svårt att att få lägenhet och det är klart att folk blir stressade. Förstår man inte språket kan det bli ännu jobbigare om man inte förstår innebörden.
Sedan i höstas arbetar MKB målinriktat med att utreda misstankar om svartuthyrning eller “oriktiga hyresförhållanden”. Omfattningen är stor och för med sig problem för grannar och fastighetsägare. En grupp medarbetare har nu som uppgift att utreda uppgifterna och göra hembesök hos hyresgäster för kontroller och samtal.
Som Hem & Hyra rapporterat tidigare har 144 personer sagt upp sina kontrakt sedan i höstas efter att ha kontaktats av gruppen. Det sker ID-kontroller och utfrågningar av grannar inom utredningarna och MKB har tagit hjälp en säkerhetskonsult i arbetet.
Mats Nilsson är MKB:s förvaltningschef. Han har varit tydlig med att MKB kan fråga efter men inte kräva att få se legitimation.
Vissa hyresgäster blir stressade av kontrollerna, hur ser du på det?
– Det är svårt för mig att värdera men vi vill naturligtvis inte att någon ska bli stressad. Det är verkligen inte vår ambition.
Hur tror du att anonyma tips påverkar hyresgästerna?
– Om man anger en granne är det uppenbarligen något som inte stämmer. Men jag tror att de flesta tips kommer från vår personal. Tips är inga bevis utan gör bara att vi utreder. De håller inte i domstol eller hyresnämnd. Jag gissar att man reagerar olika men det är svårt att veta hur man uppfattar det. Jag hoppas att alla eftersträvar ordning och reda och förstår att det här är ett arbete som vi måste göra för tryggheten i Malmö.
Hur länge ska det dröja från att ni tar kontakt tills en hyresgäst vet hur det slutar?
– Vi försöker agera så fort vi kan men vissa utredningar kan ta tid. Vi tittar på om det finns relevans och gör det inte det så fortsätter vi inte. Vi vet att det är belastande för folk och vi vill hellre fria än fälla.