Immiga fönster blir fråga för nämnden
Det är imma mellan fönstren i Pia Erikssons sovrum i Viksjö. Då tycker man att en vanlig felanmälan borde räcka. Men hyresvärden Willhem har på ett års tid inte ens lyckats ge besked om sin inställning. Nu har både hyresgästen och Hyresgästföreningen tröttnat och går till hyresnämnden.
– Det känns som utmattningstaktik. Jag får ingen respons, ingen återkoppling, suckar Pia Eriksson.
Huset hon bor i är byggt 2005. Redan efter två år märktes att fönstret immade igen. Pia Eriksson visar hur det brukar se ut med en fukthinna som täcker två tredjedelar av fönstret. Det är främst på morgonen, innan solen hunnit runt hörnet, och när det är fuktigt ute. Den silikonlist som från början varit genomskinlig har antagit en brun färg med svarta prickar. Och skumgummilisten är helt torkad och smulig.
– En stor bit av silikonlisten ramlade bort när jag tvättade fönster, då blev jag orolig. Det kan ju gå riktigt illa om en ruta trillar ner, säger Pia Eriksson.
Detta har felanmälts gång på gång. Utan att det händer något.
– Två olika fönsterfirmor har varit här. Den ena kliade sig bara i huvudet. Den andra tyckte alla fönster borde bytas ut, säger Pia Eriksson.
Men något besked har hon inte fått, och det har inte Hyresgästföreningen heller. De har ställt frågor under ett års tid, blivit lovade återkoppling men sedan händer inget mer.
– Det är provocerande att inte få besked om deras inställning i frågan under ett helt års tid, så att vi kan ta ställning till hur vi ska agera, säger Catharina Larsdotter på Hyresgästföreningens juridiska enhet i Stockholm.
Willhem är med sina 18 500 lägenheter en av landets största hyresvärdar. De beskriver sig som ”ett bostadsbolag med starkt fokus på hög kundservice” och ”med Första AP-fonden som ägare utvecklar vi ett långsiktigt och ansvarsfullt bostadsbolag”.
– Vi kommer att ta bort det silikon som torkat och silikona om. Det är inte mögel, det har vi testat. Med bättre avluftning kan vi få bort kondensen, säger Johan Fogelberg, fastighetsdirektör på Willhem.
Han berättar att de upptäckt att elementen under fönstren är felkopplade, så att de antingen är väldigt varmt eller kallt. Som svar på Hyresgästföreningens kritik på återkopplingen berättar han att hyresgäster normalt ska få svar inom ett arbetsdygn och få hjälp inom 3-5 dagar. Är det svårare att lösa tar det längre tid. Alla pågående ärenden hos till exempel miljöförvaltningen och Hyresgästföreningen följs upp varje vecka.
– Det här ärendet har varit igång för länge. Vi får rannsaka oss och se hur vi kan bli bättre, säger Johan Fogelberg och tillägger att Hyresgästföreningen nu fått återkoppling.