Inga åtgärder mot vägbuller
I juni 2009 vände sig hyresgästen för första gången till Trollhättans kommun med klagomål på trafikbuller från den nybyggda fyrfiliga E45. Mannen bor i en fastighet ett 40-tal meter från vägen. Bullret störde både inomhus och ute på balkongen.
Miljönämnden beslutade att lämna klagomålet utan åtgärd 2010. Året efter överklagade mannen till länsstyrelsen, som gav kommunen bakläxa i form av krav på ny handläggning.
Därefter har flera instanser varit inblandade och förslag om bullervallar och inglasning av balkongen har presenterats.
En bullervall skulle kosta 40 miljoner. Nämnden ville inte heller gå med på att glasa in mannens balkong, vilket skulle kosta 30 000 kronor. Anledningen: ”en inglasning förbättrar inte ljudsituationen på balkongen i egenskap av uteplats, eftersom balkongen då omvandlas till en inomhusmiljö.” Det skulle inte heller gå att utesluta att en inglasning skulle försämra för hyreshusen på andra sidan E45, eftersom det skulle kunna skapa ljudreflektioner enligt miljönämndens beslut.
Mannen fick rådet att i stället använda den gemensamma uteplatsen på gården. Han ansåg inte att det var ett godtagbart alternativ och överklagade ännu en gång.
Nu har länsstyrelsen fattat beslut. Myndigheten tycker att miljönämnden haft fog för sitt beslut och avslår därför överklagandet. Länsstyrelsen pekar bland annat på att bullerberäkningar som gjorts pekar på att ljudnivån vid fasaden är 64 dB (A) och alltså klarar gränsvärdet. Enligt praxis ska buller i befintlig trafikmiljö inte överstiga 65 dB (A).
Länsstyrelsens beslut går att överklaga till mark- och miljödomstolen.
Läs Hem & Hyras tidigare artiklar: Hyresgäst överklagar bullerbeslut och Ingen åtgärd för buller på balkong
25 dB (A) = svagt vindbrus65 dB (A) = normalt samtal75 dB (A) = storstadsgata100 dB (A) = diskotek125 dB (A) = smärtgräns
1-3 dB (A) upplevs som en knappt hörbar förändring3-10 dB (A) upplevs som en halvering/fördubbling av ljudnivån.
Enligt Socialstyrelsens riktlinjer för buller inomhus får ljudstörningarna vara maximalt 45 dB (A).
Källa: Trafikverket/Socialstyrelsen