Annons

Ingelas jobb: se till att färre förlorar sina hem

Mjölby När kommunen insåg att allt fler Mjölbybor blev vräkta från sina hem blev lösningen Ingela Kassel. Hennes uppdrag är att både spara pengar och mänskligt lidande genom att se till att färre hyreskontrakt rivs.
En kvinna med ljust hår står utomhus. I bakgrunden syns hyreshus.
Foto: Jakob Kindesjö
"Mitt mål är att inga barn ska vräkas i Mjölby kommun", säger Ingela Kassel.

Det kan handla om störningar men oftast om att hyran inte betalats som den ska. Inte sällan ligger missbruk eller psykisk ohälsa bakom att hyresgäster vräks. I Mjölby kommun, med drygt 28 000 invånare, gick 63 vräkningsärenden så långt att de hamnade hos Kronofogden under åren 2019-2021. I 25 fall genomfördes vräkningarna. Det är för många, menar Märta Sörenson, enhetschef för vuxenverksamheten inom kommunens individ- och familjeomsorg.

— Vi såg att lilla Mjölby hade många vräkningar och ansåg att det inte är acceptabelt att vi som kommun tillåter att det här sker. Vi behövde göra någonting, säger hon.

Läs ocksåJamie fick ett hem till slut: "Jag gick runt och kände på saker för att försäkra mig om att det var mitt"En ung man i mörkblå jacka. rosa T-shirt och svarta mjukbyxor står i en port och håller upp dörren med högerhanden. Den andra har han i byxfickan. Dörren är vit och huset är ett grönmålat trähus. Han ler lätt och tittar i n i kameran. Rödlätt hår.

Hon fick jobbet

Det visade sig att kommunen inte hade något strukturerat arbetssätt när det gäller att förebygga vräkning. De ansvariga politikerna gick med på att avsätta pengar till en ny tjänst, som vräkningsförebyggare. Jobbet gick till Ingela Kassel, som tidigare arbetat med samma sak hos Linköpings kommun.

Vad gör du på jobbet?

– Jag försöker hitta personer som riskerar att bli av med sin bostad och hjälper till att hitta andra lösningar för att det inte ska behöva gå så långt. Det är ett av våra mest basala behov, att ha en trygg plats att sova på, säger Ingela Kassel.

Läs ocksåSadeta hann inte flyttstäda innan värden ringde polis - stämdes på 500 000 kronorEn man i svarta arbetskläder står på ena sidan av en väg. På andra sidan en kvinna med brun skinnjacka och bruna stövlar.

Vad kan det vara för lösningar?

– När jag får en underrättelse om att en hyresgäst är på väg att bli uppsagd brukar jag börja med att skicka ett brev. Där talar jag om att jag finns och kan vara ett stöd om personen själv vill det. Att vi kan träffas och gå igenom vad det finns för skulder. Jag har varit med om att man kommer med bärkassar med kuvert.

Hög tröskel

Hyresskulder är vanligt, men ofta finns det andra problem bakom, förklarar Ingela Kassel.

— Att kontakta socialtjänsten är en hög tröskel för många. Då kan jag hjälpa till med det och lotsa rätt. Många kan tycka att det är jobbigt att själv prata med hyresvärden och då kan jag vara ett stöd i det om de önskar. Men det är viktigt att veta att jag har sekretess och inte får prata med hyresvärden om inte hyresgästen själv vill det.

Du började jobba 1 september i fjol. Hur många vräkningar har du förhindrat hittills?

Annons

– Tre stycken där det funnits ett avhysningsdatum. Men det bästa är förstås när jag kommer in i processen innan det har gått så långt. Det är svårare att mäta resultatet av det förebyggande arbetet.

Läs ocksåTräd i skorsten och farliga lekplatser – De vill tvinga bostadsbolaget till åtgärder: "Inte professionella"

Varför är det så viktigt att undvika vräkning?

– För att spara skattepengar, även om det är svårt att räkna i kronor och ören, och inte minst för att spara mänskligt lidande. Vräkning är en tuff situation att hamna i för den enskilde och ofta även för anhöriga.

Vilka varningsklockor bör vänner och anhöriga vara uppmärksamma på?

– Oöppnade kuvert! Om man ser att det ligger post som inte har öppnats i papperskorgen så är det en stark varningssignal. Eller om man märker att någon börjar isolera sig. Strutseffekten är tydlig och många intalar sig att det inte finns någon lösning men det gör det ju nästan alltid.

Hur samarbetsvilliga är hyresvärdarna?

– Jag har ett jättebra samarbete med den kommunala hyresvärden, Bostadsbolaget. Sen finns det många små privata hyresvärdar i Mjölby och de försöker jag fånga upp och ta kontakt med vartefter jag får in ärenden. Tyvärr låter många hyresvärdar det gå för långt innan de agerar. De har ett stort hjärta och vill vara snälla mot hyresgäster som mår dåligt. Men ingen tjänar på att en hyresskuld får växa.

Vanligaste orsaken till vräkning

Peter Gustavsson, boendeansvarig på Bostadsbolaget, tycker att kommunen tänker helt rätt när man väljer att satsa resurser på det vräkningsförebyggande arbetet.

– Nu vet vi vem vi ska prata med om det här och det underlättar för oss och det blir lättare att hjälpa hyresgäster som får problem, säger han.

Annons
Bostadsbolagets kontor i Mjölby
På Bostadsbolaget är man nöjd med kommunens val att satsa mer på det vräkningsförebyggande arbetet.

Marie Weijhed är ekonom hos Bostadsbolaget och den som arbetar mest med vräkningsärenden hos hyresvärden. Hon berättar att den vanligaste orsaken till att hyresgäster riskerar att bli av med lägenheten är problem med att betala hyran.

– För oss är det väldigt positivt att kommunen väljer att satsa på det vräkningsförebyggande arbetet. Det har inte fungerat så bra tidigare. Vi har börjat med regelbundna träffar där vi går igenom ärenden som gått till Kronofogden och hur vi kan fånga upp dem i ett tidigare skede, säger hon.

”Vi vill inte vräka människor”

Om en hyresgäst ligger efter med mer än en månadshyra försöker Bostadsbolaget kalla personen till ett möte där man också föreslår att Ingela Kassel ska vara med för att hyresgästen ska få information om vilken hjälp som finns att få med till exempel budget- och skuldrådgivning.

– Vi vill inte vräka människor och som kommunalt bostadsbolag ska vi ta ett större samhällsansvar. Så ju färre som vi måste vräka, desto bättre. Det låter kanske klyschigt, men så är det, säger Marie Weijhed.

Har ni som hyresvärd märkt några konkreta effekter?

– Vi får en bra respons från hyresgäster och vid de här mötena är vi väldigt tydliga med hur viktigt det är att betala sin hyra och att man även kan bli uppsagd på grund av återkommande sena betalningar. Vi har inte sett någon ekonomisk effekt än, men det kommer säkert. Det känns som att vi är på rätt väg, säger Marie Weijhed.

Här finns kommunens tips och råd för den som riskerar vräkning.

Läs också Bostäder i Borås evakuerar vanskötta hyreshuset på Norrby – hyresgästen Ulf: "Jättetacksam" Här får falska Tiptapp-föraren fri lejd in på kommunens tipp: "Kan inte yttra mig"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.