Ingen lyssnade på Ninni – nu saneras hennes lägenhet från skadedjur för tolfte gången
– Jag flyttade in här i oktober 2021, och då var jag så himla glad. Det var totalrenoverat och jag betalade för flera saker själv, som handfat och markiser. Men sedan dess har jag bara kunnat leva ungefär två månader av normalt liv. Nu vill jag bara härifrån, säger Ninni Rodal Larsson.
Hon bor på Frölunda Kyrkogata i Göteborg och hyr av det kommunala bostadsbolaget Poseidon.
Anledningen till att hon vill fly sitt hem stavas skadedjur. Sedan inflytten har hon haft silverfisk, myror, mal och pälsänger. Hennes bostad saneras just nu av Anticimex för tolfte gången.
De inledande problemen, med många olika ohyror samtidigt, kan eventuellt ha att göra med lägenhetens historia. Men med tiden har nästan alla kryp försvunnit – utom pälsängrarna, som kommer tillbaka gång på gång.
Bruna skalbaggar
– Titta, där är en, säger Ninni Rodal Larsson och plockar fram en tejprulle.
Med tejpbiten fångar hon en liten brun bagge som kryper över köksgolvet. Tejpbiten stoppar hon ner i en plastpåse i ett gammalt flingpaket. Där är fullt av likadana tejpbitar.
Den senaste saneringen gjordes i januari. Men baggarna försvann aldrig helt och redan efter att par månader började de komma tillbaka på bred front, framförallt i köket, som Ninni länge har uppfattat som det mest drabbade rummet.
Råttskelett i väggen
När Anticimex tekniker återvände under sensommaren öppnade en av dem en servicelucka i hallen, vägg i vägg med köket, som ingen tittat bakom tidigare.
– Där var det fullt av råttskit, ekollon och annat. Sen dammsög de upp ett råttskelett i väggen. Och idag upptäckte de att råttorna varit under ett av skåpen i köket också. När jag flyttade in tyckte jag att det luktade lite kiss i det skåpet, så jag har aldrig velat ställa något annat än glas och flaskor där, säger Ninni Rodal Larsson.
Pälsängrar lever på päls, ylle och fjädrar. En mumifierad råtta i en vägg är som ett smörgåsbord för larverna.
Till saken hör att Ninni anmälde till Poseidon redan i början av december 2021 att hon trodde att det bodde råttor i grunden. Hon skickade foton som visar spår i snön som försvinner in under huset.
Men enligt Ninni Rodal Larsson avfärdades råttproblemet helt av Poseidons husvärd.
Hon upplever över huvud taget att hon inte tagits på allvar, och att det har antytts att hon inbillar sig. Både när hon berättade om de kryp hon hittade i lägenheten, och när djuren kom tillbaka gång på gång.
Inga problem tidigare
– Först har de sagt att det inte var något. Sedan att det är jag som tagit in dem, att de kommit med mina kläder. Men jag hade aldrig problem i min förra bostad, och jag har inte hört att han som bor där nu har några problem heller, säger Ninni Rodal Larsson.
Hon är kritisk mot vissa personer från Anticimex, men framför allt mot hyresvärden. Det är Poseidon som är kunden och Anticimex gör inget utan en arbetsorder från dem.
– Poseidon har inte lyssnat på mig över huvud taget.
Under 2022 tog Ninni hjälp av Hyresgästföreningen.
Det stora antalet saneringar har fått kraftiga konsekvenser för henne. Mängder med textiler har fått åka direkt till tippen. Samma sak med bland annat en sänggavel och nästan en hel bokhylla med böcker.
De kläder som Ninni trots allt behöver använda får tvättas regelbundet på 60 grader och torktumlas, oavsett om de tål det eller ej. Sängkläderna tvättas och tumlas var tredje dag. Frysen är sedan länge tömd på mat för att kunna packas med annat. Över huvud taget finns det mycket få matvaror i köket numera.
Försäkring täcker inte
Hennes försäkringsbolag betalar inte för skadedjursrelaterade problem utan hänvisar till hyresvärden.
– Poseidon vill ha kvitton, men jag har ofta inte tänkt på det. Det har nästan alltid varit akuta situationer, säger Ninni Rodal Larsson.
Hon har fått klåda, som läkare konstaterat beror på bekämpningsmedlen i hennes hem. Nu använder hon tre sorters kortison och äter allergimedicin. Och förra året halkade hon i utstrött kisel och slog i sin ena hand.
Väntar på operation
– I vintras konstaterade de på sjukhuset att jag fått en handledsskada och att ledbanden är försvagade. Nu väntar jag på operation.
Utöver de fysiska besvären är den psykiska påfrestningen stor.
– Jag mår skit, rent ut sagt.
Nu när Anticimex hittat de gamla råttbona, satt igen råttornas ingångar och sanerar inne i väggen hoppas Ninni att det snart äntligen ska vara slut med pälsängrarna också.
Poseidon inledde en förhandling om hyresnedsättning redan i vintras, men Ninni Rodal Larsson säger att hon inte bryr sig så mycket om pengarna.
”Vill bara komma ifrån allt”
– Det handlar ändå bara om 15 procent av hyran. Jag vill bara komma ifrån allt det här, jag mår inte bra. Jag söker nya lägenheter hela tiden och har frågat Poseidon, men de kan inte hjälpa mig. De kan gärna komma hit och sova i min säng en helg, säger Ninni Rodal Larsson.
Andjelo Milikic är Poseidons förvaltare i området sedan årsskiftet.
– Det som har hänt är självfallet olyckligt. Vi har gjort otaliga försök att bli av med problemet. Nu har vi en ny tes om varför det varit återkommande och förhoppningsvis börjar vi komma i mål.
Ninni Rodal Larsson säger att hon anmälde misstänkta råttproblem till Poseidon redan i december 2021. Varför tittade ni inte mer på det?
– Jag har inte varit med i detta från första början, men det är inget jag kan dra mig till minnes att jag hört om. Vi måste utgå från vad Anticimex säger till oss och där har vi bara sagt ”kör på” till det de föreslagit.
Ninni upplever att Poseidon inte lyssnat på hennes iakttagelser och att det gjort att detta tagit längre tid. Vad tänker du om det?
– Jag har inte någon direkt kommentar till det. Det är svårt för mig att säga något, det är hennes upplevelser.
Finns det något ni borde ha gjort annorlunda?
– Med facit i hand är det förstås alltid lätt att se vad man borde gjort. Men vi måste lita på professionen i de här fallen.
Tolv saneringar är en mycket stor påfrestning för hyresgästen. Varför har hon inte kunnat få en ersättningslägenhet under tiden?
– Vi har generellt inga ersättningslägenheter längre. Det som finns ska hyras ut, det är vår policy. Så vi har tyvärr ingen sådan möjlighet.
Nu söker hon med ljus och lykta efter en annan bostad. Kan Poseidon hjälpa henne med det?
– Det är väldigt restriktivt med att någon får förtur till en bostad, det sker oerhört sällan. Vi har inte de befogenheterna. Möjligheten som finns för hyresgäster är att söka nytt via Omflyttningsplatsen.
Kommer hon att få ekonomisk ersättning?
– Hon har redan fått det i en första omgång, och vi kommer att titta på det mer när allt är färdigt. Det hoppas jag att hon känner att hon kan lita på. Vi får kolla på eventuellt skadestånd och även se vad det går att få från vårt försäkringsbolag.
Vad drar ni för lärdom av allt det här?
– Vi får sätta oss ner och ta ett samtal med Anticimex, om hur vi ska arbeta i framtiden om det dyker upp fler fall där problematiken hänger i så här länge, säger Andjelo Milikic.
”Inte vanligt”
Hem & Hyra har även sökt Anticimex, som inte vill kommentera enskilda fall utan bara svarar generellt. Men skadedjursexpert Håkan Rystrand säger att det normala är att även de besvärligaste skadedjursarterna, som till exempel kackerlackor, försvinner efter två till tre saneringar.
– Att det krävs mer än tio saneringar är inte vanligt. Men ibland kan det vara svårt att upptäcka var djuren egentligen kommer ifrån. Då kan det ta tid.
Kan det finnas anledning för er att vara självkritiska om det krävs tolv saneringar?
– Det kan det absolut finnas. Men ibland visar det sig att problemen beror på saker någon annanstans i huset, det är ett detektivarbete.
LÄS MER: Här är de vanligaste krypen i hemmet – och så slipper du dem