Ingen renovering på gång av Rosenhuset
När Hyresgästföreningen gick ut med en enkät om boendet i Rosenhuset till hyresgästerna var bilden tydlig. Enkäten visade att droppen i princip är nådd vad gäller bristfälligt underhåll, service och trygghet.
– Nu börjar det kännas som att det ska rasa alltihop, vittnar flera hyresgäster.
När Hem & Hyra pratade med Samuel Boström från förvaltaren Bovista för några veckor sedan framkom att Bovista tagit fram ett underhållsprogram som ligger för ekonomiskt beslut hos de utländska ägarna.
– Det behövs investeringar och förhoppningsvis får vi goda nyheter inom kort, sade Samuel Boström då.
I dag träffades företrädare för Bovista och Hyresgästföreningens förhandlare, Anders Wall. Förhoppningen om friska pengar låg minst sagt i luften.
– Mötet var en stor besvikelse. De sa inte så mycket egentligen. Bollen ligger hos ägarna och ännu finns inga pengar till renovering, säger Anders Wall.
En liten ljusning när det gäller tryggheten i området är att Bovista lovade att se över låssystemet.
– Det ska bli ett digitalt låssystem på ytterdörrarna och även ett digitalt system till tvättstugan så att inte vem som helst kan komma in där. Och det ska vara klart innan semester. Bovista lovade även att gå ut med bättre information om vart hyresgästerna ska vända sig om det blir problem, säger Anders Wall.
Vi har under dagen utan framgång sökt Samuel Boström för besked kring husets framtid.