Ingen tvångsförvaltning i Venngarn
– Det säger lite grann om vilka höga beviskrav som krävs i ett sådant här ärende, säger Susann Myrberg, jurist på Hyresgästföreningen och fortsätter.
– Från Hyresgästföreningen är vi både förvånade och besvikna. Det känns extra tungt för de hyresgäster som har blivit av med sina hyreskontrakt och blivit illa behandlade. Hade det blivit tvångsförvaltning hade det säkert varit lättare att hitta lösningar för dem med en ny förvaltare, säger Susann Myrberg.
Hyresnämnden menar att fastighetsägaren under handläggningen av ärendet har gjort mycket för att komma tillrätta med de problem som finns. Låt vara att förbättringar först har skett efter påtryckningar från myndigheter och från Hyresgästföreningen. Försummelserna och bristerna har visat sig först på senare år och under en begränsad tid menar hyresnämnden.
Man väljer heller inte att ifrågasätta den förvaltningsplan som har presenterats av Wenngarn AB och trovärdigheten i dess genomförande utan menar att den ger Hyresgästföreningen möjligheter till uppföljning. Vad gäller hyresvärdens bemötande av hyresgästerna utgår man från en förbättring.
– Det finns ändå något positivt med det här. Innan vi startade processen, fanns det varken godkänd ventilation, brandskydd eller vatten som var drickbart. Vi får hoppas att de fortsätter att hålla systemen à jour framöver, säger Susann Myrberg.
Kommer ni att överklaga domen?
– Vi får titta på det, vi har inte diskuterat det ännu. Vi kommer absolut att fortsatt följa utvecklingen i Venngarn och det finns inget som säger emot att Hyresgästföreningen går in med en ny ansökning om tvångsförvaltning eller förvaltningsåläggande.