”Inget jippo utan en del av uppdraget”

Gävle Gavlegårdarnas tävling där priset är 1 000 poäng i bostadskön har väckt reaktioner och frågor. Bostadsföretagets kommunikatör menar att tävlingen inte är ett jippo utan en del av uppdraget att särskilt arbeta för ungdomar och unga vuxna.
Foto: Lena Mattsson
Flaggorna i topp för Gavlegårdarna som firar 100 år i år. I firandet ingår bland annat en tävling om poäng i bostadskön.

Hem & Hyra berättade igår om HemmaTalang, en del av kommunala Gavlegårdarnas 100-årsjubileum. De tävlande ska spela in en film i ett kök där de sjunger och spelar och priset är 1 000 köpoäng till den eller de som gjort den bästa filmen.

Märkligt och orättvist menar några av dem som kommenterat tävlingen på Gavlegårdarnas Facebooksida. Läs gårdagens artikel här.

Läs ocksåAnställd köpte smink, smycken och kläder för pengar till skyddade boendenEtt kollage som visar en siluett av en kvinna, en byggnad med texten Helsingborgs tingsrätt och flera skönhetsprodukter av märket Rituals på ett badrumsgolv.

Nedan svarar kommunikatör Hans Hillbom via mail på Hem & Hyras frågor.

Vem fick idén till tävlingen?
– Den framkom när vi inom projektgruppen för Gavlegårdarna 100 år diskuterade olika sätt att nå ut till alla våra målgrupper. De tre språken som fungerar över kultur- och språkgränserna är mat, musik och film. HemmaTalang uppfyller både musik och film och riktar sig till våra unga, 16-24 år, som ännu inte kan hyra av oss men står i kö och de som står i kö för sin första lägenhet.

Hur har intresset varit, har ni redan fått in bidrag?
– Nej, vi har inte fått in några bidrag ännu. Vi har sett att man har varit in och läst om tävlingen, men eftersom sista inlämningsdag inte är förrän 17 september kan det dröja ännu. Att spela in ett tävlingsbidrag är inget som görs snabbt.

Läs ocksåKöket brann ner - hyresgäst skyller på kattenKatt brand allmänfarligvårdslöshet

Vilka kommer att sitta i juryn?
– Juryn består, förutom mig själv, av Anders Appelqvist, sångare i Midnight Express, Catrin Landén, P 4 Gävleborg och Andreas Segemark, musiker och projektledare på reklambyrån Baringo.

Är inte en tävling om köpoäng i bostadsbristens Gävle att göra ett jippo av ett allvarligt problem?
– Jag kan inte relatera detta till ett ”jippo”. Det är en tävling där vi kräver en motprestation som kan ge ungdomar möjlighet att få en rivstart i sitt sökande efter en egen bostad.
Den här tävlingen är en gång på 100 år och kommer antagligen inte att göras igen. Vi kommer att hitta nya sätt att nå våra unga.

Har verkligen alla samma chans; de som varken kan spela eller sjunga har ju ingen chans?
– Vi skriver i vår informationstext om tävlingen att det inte är tekniskt fulländad skönsång som premieras, utan det är kreativitet, originalitet och engagemang som räknas. Har du en smartphone och ett kök kan du skicka in ett eget bidrag.

Läs ocksåPolisen Camilla om thaisalongerna: "En del sexköpare är helt likgiltiga"Bildcollage med en kvinna som står med ryggen mot kameran, en "open-skylt" som thaisalonger brukar använda och en säng i ett massagerum.

Har ni fått några reaktioner på tävlingen, positiva och/eller negativa?
– Vi får reaktioner på det mesta som görs och skrivs, men det enda man nämnt på exempelvis Facebook, är självklart vinsten på 1 000 köpoäng. Dessa poäng kommer inte att ge någon lägenhet till någon utan endast bidra till en möjlighet, men det är en rivstart för unga som inte hunnit samla särskilt många poäng ännu.
Jag tror att många bara ser till själva poängen och inte till helheten. I våra ägardirektiv står det exempelvis att Gavlegårdarna ska lägga särskild vikt på bland annat unga vuxna/ungdomar. Det tycker jag att vi gör med den här tävlingen.

Läs också Ola bodde granne med "bordellen i källaren": Hörde ung man erkänna för polisen Kommunala bostadsbolag hyr ut till förtäckta bordeller: Nöjesprofilen en av kunderna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.