”Inte klokt”: 888 kronor för att byta ett lysrör – värden backade och sänkte priserna
Egentligen har reglerna varit desamma i många år: I mån av tid och mot betalning har Örebrobostäder hjälpt sina hyresgäster med sådant som att byta en glödlampa i ugnen, rensa golvbrunnen eller byta filtret i fläkten. Enklare saker som hyresgästerna egentligen själva ansvarar för.
Men det har inte alltid varit så noga med att fakturera för arbetskostnaden. Vissa hyresgäster fick betala, andra inte.
– Det kan ha varit lite olika hur vi tillämpade den här regeln, säger Anna-Carin B Magnusson som är förvaltningschef på kommunägda Öbo.
Måste spara
I våras stramade man upp reglerna, mycket på grund av sparkraven som är ett resultat av bolagets dåliga ekonomi. I mars gick Öbo ut på webben med en prislista på vad det kostar att få hjälp med de här sakerna.
Den inledande texten löd: ”Alla hyresgäster har ansvar för att ta hand om sin lägenhet och själv lösa enklare fel. Om du inte har möjlighet att åtgärda felet, eller inte har någon som kan hjälpa till, kan du beställa tjänsten av oss. Vi hjälper dig mot en kostnad i mån av tid.”
Samma regler för alla
Enligt Anna-Carin B Magnusson var prislistan och att samma regler skulle gälla för alla resultatet av en dialog med hyresgästerna.
– De lyfte fram att en av de viktigaste sakerna var att alla får likvärdig service. Att det är tydligt vad som ingår i hyran och att det fungerar likadant på alla områden i vårt stora bestånd, säger hon.
Priserna baserade Öbo till stor del på de nyckeltal för service som Sveriges Allmännytta tillhandahåller. Men flera tjänster prissatte bolaget på egen hand.
En del tyckte att priserna var alldeles för höga. Inklusive material kostade exempelvis ett lysrörsbyte 888 kronor medan byte av en lampa i en fläkt landade på 508 kronor.
Upprörda hyresgäster
Upprörda hyresgäster vände sig till Hyresgästföreningen i Örebro om detta – liksom till Öbo.
– Ja, vi fick en del synpunkter, framför allt från seniorboenden, säger Anna-Carin B Magnusson.
Till en början skulle nämligen hyresgästerna på Öbo:s seniorboenden också betala för arbetskostnaderna. Men kritiken bidrog till att Öbo drog tillbaka det – numera får hyresgästerna på seniorboendena bara betala för materialet.
Samtidigt sänktes priserna generellt med nästan 30 procent, inräknat arbete och material.
– I någon mån kan man säga att kritiken påverkade oss, samtidigt som vi under sommaren satte oss ner och analyserade priserna och räknade på våra faktiska kostnader, säger Magnusson.
Stor prisskillnad
Sedan slutet av augusti betalar hyresgästerna 370 kronor för ett byte av ett lysrör medan ett lampbyte i en fläkt kostar 360 kronor. Skillnaden jämfört med tidigare – 518 respektive 148 kronor.
Hur kunde det bli så stor skillnad på priserna, till exempel på lysrören?
– Det vet jag inte, men vi kände väl själva att det blev lite högt när vi började titta på vad vi har för lysrörskostnad och nedlagd arbetstid, säger Anna-Carin B Magnusson.
”Inte klokt”
Hyresgästerna Dennis Henriksson och Lennart Elfström på Norr i Örebro hör till dem som reagerade när prislistan offentliggjordes i våras. Priserna var alldeles för höga plus att Öbo borde ha gått ut med information i brevlådorna om nyordningen, anser de två grannarna.
– 888 kronor för att byta ett lysrör, det är ju inte klokt. Men nu när de har ändrat tycker jag faktiskt att priserna ligger på en ganska rimlig nivå. Det kostar ju att ta ut personal. Minst en timme får man betala för när man anlitar vilken firma som helst, säger Dennis Henriksson.
Vi frågade ytterligare 19 bostadsbolag i Mellansverige om de erbjuder en liknande service som Örebrobostäder. Vi fick 18 svar. Fyra svarade nej på frågan. Resten av bolagen erbjuder en eller flera tjänster, där vissa kan vara gratis medan andra kostar.
Kumlabostäder stack ut genom att alla de 18 tjänsterna som finns på Öbo:s prislista ingår i hyran.
Bolag | Ja | Nej | Tar betalt för en eller flera tjänster |
KBAB, Karlstad | X | Ja | |
Stiftelsen Karlstadshus | X | Nej | |
Kristinehamnsbostäder (inget svar) | |||
Arvika Bostads AB | X | Nej | |
Säfflebostäder | X | Nej | |
Örebrobostäder | X | Ja | |
Kumlabostäder | X | Nej | |
Askersundsbostäder | X | Ja | |
Karlskogahem | X | Ja | |
Lindesbergsbostäder | X | Ja | |
Kfast, Eskilstuna | X | ||
Nyköpingshem | X | Ja | |
Kfab, Katrineholm | X | ||
Strängnäs Bostads AB | X | ||
Flens Bostads AB | X | Ja | |
Tunabyggen, Borlänge | X | Ja | |
Kopparstaden, Falun | X | Ja | |
Ludvikahem | X | ||
Säterbostäder | X | Nej | |
Gamla Byn, Avesta | X | Ja |
Några exempel på vad som är hyresgästens eget ansvar:
• Byte av: ljuskällor, säkringar, fläktfilter.
• Rengöring av: sil i diskmaskinen, vattenlås, golvbrunnen.
• Rensning av: filter i torktumlaren, avrinningshål i kylen, pump i tvättmaskinen.