”Inte vanligt att tv:n måste bytas”
– Ibland är det problem med vad man har för övergångar mellan digitalboxen och tv:n. Där har leverantören av boxen ett ansvar att höra vad man har för tv och se till att det blir rätt, kanske behövs en adapter. I enstaka fall kanske det kan hända att tv:n behöver bytas ut ändå, om den är jättejättegammal. Men det är inte vanligt, då hade jag hört talats om det, säger Göran Leander.
Kan ni förstå att teknikskiftet kan upplevas som besvärligt av många äldre?
– Vi inser att det kan vara en besvärlig övergång och kräva en del tillvänjning. Förut räckte det med ett hål i väggen, nu måste man ha box och flera fjärrkontroller. Men därför satsar vi också oerhört mycket på support, både via telefon och genom att supporten kommer hem till hyresgästen. Ingen ska behöva bli lämnad hjälplös.
Varför kan man inte bara låta det gamla kabel-tv-nätet vara kvar parallellt med det nya?
– Då hade vi behövt ha dubbla infrastrukturer i alla hus. Det blir högre kostnader. Det gamla nätet behövs inte längre, det nya kan göra allt som det gamla gör och mer därtill. Dessutom har man sett i andra kommuner att det blir svårt att få in kunder i det nya systemet om det gamla finns kvar, det blir bekvämare för många att fortsätta använda det.
Varför skulle det vara negativt ?
– Ska utvecklingen av kommersiella tjänster och samhällstjänster i det nya digitala nätet ta fart, så måste alla med. I det gamla nätet finns bara en aktör med en monopolliknande ställning, nu får vi 16 olika aktörer istället. Det är bättre både för den ekonomiska och den tekniska konkurrensen.