Intensiv kampanj mot marknadshyror
Hyresgästföreningen har redan satsat stort på annonser i sociala medier, tidningar, radio och på allmänna platser. Nu ska medlemmar och anställda ut och möta människor i så stor omfattning som möjligt.
– Vi ska maximera den utåtriktade verksamheten. Det blir mycket klassiskt folkrörelsearbete som att dela ut flygblad, arrangera debatter och vara där människor är för att berätta vad vi tycker är viktigt i valrörelsen, säger förbundschef Jonas Nygren.
Målet är att få upp bostadsfrågan på agendan och att få klara besked från partierna vad de tycker om marknadshyror, hyresgästers inflytande vid renoveringar och vilken syn de har på hyresrätten.
Budskapet om marknadshyror beskylls ibland för att vara skrämselpropaganda. Jonas Nygren tycker att det är respektlöst.
– Flera partier har på olika stämmor tagit beslut att man vill gå mot marknadshyror. Då vore det konstigt om vi inte skulle kunna berätta om konsekvenserna av det. Det är vårt uppdrag som medlemsorganisation, en form av konsumentupplysning.
– Vi måste oroa människor, för det är deras röster som avgör vilket system vi ska ha i framtiden, säger Jonas Nygren.
I vanliga fall är det mest förtroendevalda inom Hyresgästföreningen som har utåtriktat arbete, men nu ska också de anställda i hela landet delta. På torsdagen gick ett 30-tal tjänstemän på Riksförbundets kontor ut i centrala Stockholm för att prata bostadspolitik med så många människor som möjligt. Anna-Karin Glanberg, chef för enheten Medlem och folkrörelse var entusiastisk.
– Det här är folkrörelse! Det är så häftigt att både förtroendevalda och anställda är ute. Det är ju vårt jobb att driva de här frågorna, säger hon.
Det finns också tjänstemän som är skeptiska till att delta i kampanjen. Förbundschef Jonas Nygren säger att han kan ha förståelse för det.
– Alla ska bidra på något sätt, men man kan göra det på olika sätt. Det kan vara att sätta sadelskydd på cyklar eller att vara med och arrangera utfrågningar, det ska finnas saker för alla att göra. Vi är en folkrörelse och då ska även anställda dra sitt strå till stacken och se till att vi syns och hörs.
Valarbetet bekostas av den ordinarie kommunikationsbudgeten på Riksförbundet. I juni beslutade förbundsstyrelsen dessutom att lägga fem miljoner kronor extra på kampanjen. Utöver det satsar Hyresgästföreningens regioner egna pengar på sitt kampanjarbete.