Annons

Irene fick nya tapeter efter flera års kamp

Västra Götaland För Irene Hasselgren krävdes ett beslut i Hyresnämnden för att få renoverat. Men allt fler västsvenska värdar låter hyresgästerna styra underhållet. LISTA: Hur gör din värd?
Foto: Johanna Ohlson
I flera år väntade Irene Hasselgren på nya tapeter. Efter att hyresnämnden dömt ut vite kom tapeterna på plats. ”Jag har fått stor hjälp av Hyresgästföreningen att driva på. Själv hade jag inte orkat.”

Trots att tapeterna hängde ner från väggarna fick Irene Hasselgren gå till hyresnämnden för att få nya. Efter flera års kamp är nu väggarna omtapetserade. 

När Irene Hasselgren flyttade in i sin hyresrätt i Lane-Ryrs Hogane 2010 såg hon att underhållet var eftersatt. Husen är byggda på 90-talet och eftersom tapeterna var lika gamla trodde Irene att hon skulle få nya inom kort. Men så blev det inte. Tiden gick men inget hände.

Läs ocksåMimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst”Tvådelad bild: till vänster: halvkroppsporträtt på Gustav Hanstad, Mimer, i grå kavaj. Till höger: sedlar i närbild som någon håller i. Mimer hyreshöjning 2025

Till slut fick hon hjälp av Hyresgästföreningen att driva frågan vidare. Ärendet hamnade hos hyresnämnden som i sitt beslut tyckte att ”det är skäligt att omtapetsering sker efter 19 år.” Värden dömdes till ett vite på 20 000 kronor och till slut kom de nya tapeterna upp.

– Jag är glad att de är på plats. Och att det inte var en trasig spis jag fick vänta på så länge, säger Irene.

Det går inte att säga hur ofta tapeter ska bytas. Men är de slitna kan det ses som en brist och då ska värden åtgärda det.

Annons
Läs ocksåDubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året”Tvådelad bild: Porträttfoto på Magnus Lager i färgglad rutig skjorta, Hoforshus-skylt på en tegelfasad med fönster. Hyreshöjning Hoforshus 2025

Det finns flera sätt för en fastighetägare att sköta underhållet. I fastighetsägarstyrt underhåll (FLU) avgör värden när det är dags för nya tapeter, antingen via ett förbestämt tidsintervall eller efter en behovsbedömning. I hyresgäststyrt underhåll (HLU) kan hyresgästen själv välja att till exempel få omtapetserat tidigare än vad intervallet säger mot en viss kostnad. Eller vänta och i stället få rabatt på hyran.

Att hyresgästerna får mer inflytande över underhållet verkar vara en trend hos kommunala värdar i Västsverige. Sedan årsskiftet kan hyresgäster hos Bostadsbolaget i Göteborg göra en mängd tillval i sina lägenheter. Mölndalsbostäder har nyligen infört ett liknande system och hos Partillebo har hyresgästerna länge kunnat välja att både tidigare- och senarelägga underhållsinsatser. Förvaltningschefen Rickard Stadler tror att inflytande skapar nöjdare hyresgäster.

– Då bor hyresgästen också kvar längre, säger han.

Läs ocksåDeras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar

Från Hyresgästföreningens sida välkomnar man att hyresgästerna får mer inflytande över underhållet. Men Tony Petrov, förhandlare på Hyresgästföreningen i västra Sverige, vill ändå varna för att principen med tillval kan bli en dyr affär för hyresgästen.
– Tänk på att kolla om din hyreshöjning då blir permanent eller tidsbegränsad, och i så fall hur länge den varar. Det påverkar ju din totala kostnad!

Annons

Hem & Hyra har frågat 20 värdar i Västra Götaland  – Hur styrs ert underhåll?

Här är hela listan.

Läs också Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Kräver 1,4 miljoner i skadestånd - Hyresgästföreningen stämmer Svenska hus för olaglig hyreshöjning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.