Annons

Jackor åt hemlösa lockar nya kunder till fastighetsmäklare

Malmö ​Fastighetsmäklaren Håkan Sköld i Malmö tar draghjälp av hemlösa försäljare av tidningen Aluma för att locka nya kunder till värderingar av bostadsrätter och villor.

​De senaste månaderna har mäklarfirman enligt sin egen kampanj skänkt en varm jacka till en tidningsförsäljare varje gång en kund anmält sitt intresse för en värdering av sitt hem.

Annons
 
”En fri värdering av ditt hem blir till en värdigare vinter för någon utan.”  I vinter har ett 60-tal försäljare av tidningen Aluma, Malmös motsvarighet till Situation Stockholm, hållit sig varma i vinterkylan men hjälp av jackor som skänkts av Håkan Skölds fastighetsbyrå som sedan tidigare gett ekonomiskt stöd till ett drogfritt kollektiv som drivs av Aluma.
 
– Jag tycker det känns bra att kunna ställa upp på det här sättet och vi har fått många samtal från personer som sett kampanjen och som också tycker att initiativet är positiv, säger Håkan Sköld.
Han poängterar att det är kutym i branschen att få en gåva i samband med att man låter sitt hus eller bostadsrätt värderas inför en eventuell framtida försäljning. I Håkan Skölds fall har man i vinter istället satsar på att skänka jackor till hemlösa.
 
Även Anna Kind, verksamhetschef på Aluma, ser inget kontroversiell med samarbetet.
– Vi är helt på det klara med att det handlar om marknadsföring och när vi går in i den typen av samarbete så ser vi till att få betalt i någon form för vårt varumärke, säger Anna Kind.
Hon poängterar att idén diskuterades med försäljarna själva som var mestadels positiva till samarbetet.
 
Enligt Håkan Sköld har det i praktiken inte funnits ett samband mellan antalet värderingar och skänkta jackor.
 
Redan från början skänktes en vinterjacka med mäklarfirmans logotype på bröstet till alla tidningsförsäljare i Malmö.
Eftersom de ingår som del av mäklarföretagets marknadsföring så blir kostnaden för klädesplaggen avdragsgilla.
 
Håkan Sköld vill inte uppge hur mycket jackorna har kostat men säger att det rör sig om betydligt mer än 50 000 kronor vilket motsvarar ett sedvanligt mäklararvode för försäljningen av en medeldyr bostadsrätt.
 
– Det är inte för att tjäna pengar som vi gör detta. Det här handlar om att de som säljer tidningen ska få varm jacka, det är allt, säger Håkan Sköld.

Annons
Läs också Bostadslösa "dumpas" i Gävleborg och Västmanland Uppsala kommun får bakläxa om att neka bidrag vid svartkontrakt Malmö stads prognos pekar mot dyr hotellnota även i år ”Man tvivlar på sig själv” Få svar från politiker

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.