”Jag vill inte bli uteliggare igen” – Skarp JO-kritik efter många anmälningar om bostadstillägg
Den 76-årige mannen har inte fått sitt tidsbegränsade bostadstillägg förnyat, fast han sökte för flera månader sedan. De uteblivna pengarna har satt honom i hyresskuld och hyresvärden är mycket arg och hotar med vräkning. Även om har kan betala skulden vill hyresvärden höja hyran med 2 000 kronor för att 76-åringen nu anses vara en osäker hyresgäst.
“Jag riskerar att bli uteliggare igen”, skriver han i sin JO-anmälan och vädjar om hjälp.
Han är ett av många exempel på hur Pensionsmyndighetens långa handläggningstider drabbar enskilda pensionärer (se faktaruta längst ner). En bråkdel av de berörda tar steget att anmäla det till Justitieombudsmannen, vars uppgift är att granska att myndigheterna behandlar medborgarna i enlighet med lagen.
Allvarlig JO-kritik mot Pensionsmyndigheten
JO Thomas Norling gjorde en särskild granskning av Pensionsmyndigheten redan 2019, men eftersom anmälningarna fortsatte att strömma in beslutade han sig för att titta på samma fråga igen.
– Pensionsmyndigheten är en gammal följetong. Problemen har funnits i många, många år, och myndigheten har arbetat med dem i många, många år. Men det har gått ganska dåligt, säger han till Hem & Hyra.
Han riktade in sig på fyra anmälningar, bland dem Charlotte Wedérus, som anmälde att hennes pension hade sänkts, med sedan inte hörde någonting. Först efter mer än ett år och flera påminnelser fick hon sitt bostadstillägg höjt. Och JO:s kritik mot Pensionsmyndigheten är hård.
“Det är naturligtvis helt oacceptabelt att ett ärende blir liggande utan åtgärd i över ett år.” skriver han i sitt beslut om Charlotte Wedérus anmälan.
Två andra av de granskade fallen handlade om att pensionärerna inte hade lyckats komma i kontakt med myndigheten. Telefonköerna är långa och de allra flesta får inget svar utan blir bortkopplade. Det är också mycket allvarligt, enligt JO. Alla medborgare ska enligt förvaltningslagen kunna förvänta sig god service. Det innebär att man lätt ska kunna få kontakt, få hjälp och stöd och beslut inom rimlig tid.
– På olika sätt tycker jag att Pensionsmyndigheten inte har svarat upp mot de krav som ställs på den, i den meningen är min kritik väldigt skarp och allvarlig, säger han.
Stor risk att något blir fel
Pensionsmyndigheten har förklarat hur den arbetar för att försöka komma tillrätta med problemen och beklagar att man inte klarar av att beta av den stora mängden öppna ärenden. För närvarande väntar över 80 000 pensionärer på beslut och myndigheten förklarar det delvis med att regelverket är krångligt och svårt att hantera för både pensionärer och handläggare.
Thomas Norling är väl medveten om detta. Han var själv chefsjurist på Pensionsmyndigheten fram till 2014.
– Grundproblemet, tror jag, är att regelverket handlar mycket om en millimeterrättvisa. Det är väldigt många uppgifter som ska tas in och vara aktuella och risken att det blir fel är väldigt stor. Men de här problemen har funnits med redan från början. Därför är det anmärkningsvärt att man inte har kommit längre, tycker jag. Så länge jag arbetade där lyckades vi inte så bra, men nu har det gått åtta år och då hade jag hoppats att man skulle ha kommit en bra bit. Det verkar inte så.
Och oavsett bakgrund och förklaringar har medborgarna rätt till god service och beslut i rimlig tid, påpekar JO Thomas Norling.
”Nu hyr jag en husvagn”
Den 76-årige mannen, som fick en hyresskuld medan han väntade på beslut, har efter 18 månader inte fått något bostadstillägg. I ett mejl till Hem & Hyra skriver han att Pensionsmyndigheten till slut avslog ansökan eftersom han blivit kallad till ett möte, men inte dök upp. Han säger sig aldrig ha fått någon sådan kallelse, men när han invänder mot myndighetens besked så får han inget svar.
”Vad som hände med mig? Jag sov i en bil i en månad och nu hyr jag en husvagn. Inte så trevligt.”, skriver han.
De senaste fem åren har JO fått över 300 anmälningar mot Pensionsmyndigheten. De flesta rör bostadstillägget och/eller att det är svårt att komma fram till myndigheten. Här är utdrag ur några av anmälningarna:
”Snälla hjälp mig, jag vill inte bli uteliggare igen.”
Man, 76 år, hade ett tillfälligt hyreskontrakt, som gick över i tillsvidarekontrakt. Han behöver då förnya sitt bostadstillägg. Efter sex månader har han fortfarande inte fått besked. “Hyresvärden vill nu säga upp hyreskontraktet och om jag kan betala skulderna så vill hyresvärden ha 2.000:-SEK per månad för hyresvärden anser jag är osäker hyresgäst. Detta för att Pensionsmyndigheten inte handlägger mitt ärende korrekt… Jag riskerar bli uteliggare igen. (var utan bostad tidigare)
”Pensionsmyndighetens verksamhet är ett skämt!”
Man, 57 år, hjälper sin mamma som flyttat till äldreboende att ansöka om bostadstillägg. Efter ett år har inget hänt. Det går inte att registrera en ny ansökan och han kommer inte fram på telefon. “Det är OMÖJLIGT att ringa och prata med en handläggare hos pensionsmyndigheten! Vi har försökt minst 50 gånger, olika dagar/olika tider!”
“Nästa dag fanns de retroaktiva pengarna på mitt konto.”
Kvinna, 76 år, ansöker om bostadstillägg. Åtta månader senare har inget hänt, men hon kommer till slut fram på telefon. Kvinnan får lova på heder och samvete att uppgifterna hon har lämnat i sin ansökan stämmer, sedan får hon beslut och pengar direkt. “Känns mycket konstigt att ärendet ligger hos p-myndigheten utan handläggare i ca 250 dagar o sedan löses på 1/2 dag!”
“Bostadstillägget är för många en nödvändighet.”
Kvinna, 69 år, är god man åt en äldre kvinna med mycket små inkomster. Hon ansöker om bostadstillägg, men efter ett år har hon inte fått beslut. För att den äldre kvinnan ska klara sig måste hon söka försörjningsstöd hos socialen. “De betalade kontinuerligt ut ekonomiskt bistånd i väntan på att Pensionsmyndigheten skulle fatta ett beslut … Alltså får kommunmedborgare betala för att en myndighet inte klarar av att handlägga sina ärenden inom acceptabel tidsmarginal.”
“Så orimligt som det bara kan bli.”
Kvinna, 74 år, anmäler att hon fått sänkt hyra. Först ett halvår senare sänks hennes bostadstillägg. Hon räknar ut att hon ska betala tillbaka cirka 9 000 kronor för den tid hon har fått för högt bostadstillägg. Men Pensionsmyndigheten meddelar att hon får vänta ytterligare 4-6 månader för att få ett återkrav. “En anmälan om ändring av bostadstillägg ska absolut inte få ta längre tid än en månad, vad är det annars för mening med att vi ska lämna in ändringar. Antingen ska vi ligga ute med pengar eller vara återbetalningsskyldiga upp till c:a 1 år.”